Voor mijn MBO-studenten geen flipped classroom

Gisteren werd er in de docentenkamer naar me geroepen: “hee, wanneer ga jij flippen in je les?” Ik riep, zonder nadenken: “Dat werkt niet bij mij en mijn studenten”. Een vragend gezicht resteerde. ”Kom er nog eens bij de koffie op terug; heb nu les”, en beende naar m’n klaslokaal. Veel onderwijsgevenden zien een andere didactische aanpak met nieuwe technologieën vaak als een wondermiddel voor hun worsteling met een groep onwillige pubers. Wat is bepalend voor de werkvorm en een ondersteunende ict tool? Waarom kies ik bewust om niet te gaan flippen? Zal  maar weer eens wat van m’n hersenspinsels aan het scherm toevertrouwen…

FlippedClassroom

Wat is?
Op de website van Kennisnet kwam ik een mooie beschrijving tegen: Flipping the Classroom is een organisatievorm van onderwijs waarbij je klassikale kennisoverdracht’ vervangt door video’s en eventuele andere vormen van online instructie. Leerlingen kunnen de kennis hierdoor buiten de schoolmuren en de reguliere lessen tot zich nemen. Er is zo meer klassikale tijd beschikbaar voor het beantwoorden van vragen, individuele aandacht, verdieping en activerende didactiek. Flipping the Classroom kan bijdragen aan gedifferentieerd onderwijs en maakt het voor leerlingen mogelijk om instructie te krijgen op hun eigen tempo.

Mijn studenten
Tijdens het summa-personeelscongres en enkele weken later op de studiedag van het scholencluster heb ik een aantal workshops mogen verzorgen. In de workshop heb ik een typering van mijn studenten centraal gesteld.

Typering mbo student

Via een online peiling heb ik naar de mate van herkenning gevraagd. Nagenoeg alle collega’s stemden voor de volle 100% op “ja!” Mooi toch! Kortom een “spring in het veld” wat moeite heeft met plannen en het liefst wil doen. Wat verder veelal centraal bij onze studenten staat is een stuk luxe en de drang naar meer.

Vol lesrooster
Mijn studenten ervaren hun lesrooster gevoelsmatig als druk en vrij vol. Eerstejaars studenten hebben naast school veelal snel een bijbaantje. Vaak een gevolg van mooie match met het zelf gekozen bpv-bedrijf. Wat we vaak vergeten is dat het bijbaantje als gevolg van de bpv een prima informeel leermoment is.

vol_lesroosterNaast reguliere lessen en hun bijbaan kennen de tweedejaars studenten diverse verkoopmomenten buiten schooltijd. Elk groepje van ongeveer 5 studenten maakt deel uit van een eigen bedrijfje; een minionderneming.(lees hier het onderwijsconcept)  Wil ik dan als student wat sporten ( informeel leren?) of, zoals ze zelf aangeven, wat chillen dan blijft geen tijd meer over voor huiswerk. De volgende ochtend dien je als student al weer vroeg in bus of trein te zitten voor een nieuwe drukke dag in het Eindhovense.

Huiswerk of geen huiswerk
In het verleden gaf ik standaard huiswerk op. Structureel sturen op opleveren van huiswerk maakte deel uit van mijn werkwijze. Ondertussen heb ik voor een andere didactische aanpak gekozen.  Door het geven van korte en wat langere doe-opdrachten met afwisselende werkvormen laat ik de student eigenaar zijn van zijn eigen leren. Resultaten behorende bij kortere doe-opdrachten levert de student in. Die zijn voorwaardelijk om het resultaat behorende bij een grotere “eind” opdracht te laten tellen. Deze wijze van leren laat ik plaatsvinden tijdens lestijd. Als een student afwezig is; ziekte, familiefeest oid kan hij / zij thuis de opgelopen achterstand inlopen. Alle opdrachten en bijbehorende inlevermappen staan in de ELO klaar. Elke student kan bij mij altijd vooruit. Dat is voor mij een belangrijk gegeven.

Flip of flop?
Het als docent opleveren van levensechte activerende opdrachten klinkt mooi maar is in de praktijk een flinke klus. Deze opdrachten bevatten diverse ge-embedde videoopnamen. Daarbovenop het inspreken van mijn lessen als aanvullende service richting mijn studenten is mooi maar geen noodzaak. Ik weet echter niet of dit in de tijd voor mij een haalbare kaart is. Ik ga dan ook geen instructie-lessen opnemen als huiswerk waarbij studenten deze video-uitleg door hun drukke bezigheden veelal niet aankijken. Ik geef mijn korte instructie in de klas, tevens staat deze in de ELO.

6cc98b7fb352645dc45d5e917ea41ec9_big

Overal om mij heen zie ik het gevecht van school om de aandacht van de student. Het inleveren van smartphones, terug naar het boek en vroeger was alles beter. Als docent met een traditionele werkwijze leg je het vrij snel af tegen de laptop en de mobiel. Die geven toegang tot een veel belangrijkere (leef)wereld. Laat die laptop en/ of mobiel echt deel uit te laten maken van het leren. Ga van een sturende en bepalende factor voor de klas naar een begeleidende rol tussen je eigen studenten. Het geeft mij in ieder geval lucht en lol.

open_deur

Wellicht een open deur: Laat je niet leiden door nieuwe of bestaande technologieën die in bepaalde onderwijssituaties goed werken. Kijk vooral naar de vormgeving van je eigen onderwijs en je eigen studenten en hun leefwereld. Stem daar zoveel mogelijk beschikbare technologieën (veelal met ict toepassingen) op af.

Mooi al die theorie, nu de dagelijkse praktijk; mijn studenten staan morgen weer te wachten.


Reacties

Voor mijn MBO-studenten geen flipped classroom — 4 reacties

  1. Hoi Willem,

    Even niet als "goed versus slecht" maar als poging om je aanpak beter te begrijpen een reactie. Allereerst: natuurlijk moet je je niet door de technologie laten leiden. Ik vrees dat daar waar dat uitgangspunt is, de docent het heel zwaar zal krijgen. 
    Waar je mij even kwijt raakt in het verhaal is hoe jij het nu precies aanpakt. Je zegt "van een sturende en bepalende factor voor de klas naar een begeleidende rol tussen je eigen studenten", je geeft geen huiswerk meer en laat de studenten tijdens de les aan "kortere doe-opdrachten" werken die opbouwen naar een totaalopdracht.
    Je maakt differentiatie in tempo mogelijk door de opdrachten en inlevermomenten online aan te bieden.

    OK, snap ik nog denk ik.

    Dan de vragen. Je zegt dat het maken van "levensechte activerende opdrachten" een hele klus is. Maar zijn jouw opdrachten dan niet activerend? En hebben ze voor je studenten geen link met het beroep waar ze voor opgeleidt worden? Als het antwoord nee is, hoe krijg je ze dan zo gek om ze te maken, en als het antwoord ja is, dan is er toch geen probleem? 

    Daarnaast zet je je af tegen video's. Nou is een groot misverstand dat je voor flipped classroom perse video's zou moeten maken. Het is alleen een veel gebruikte manier om instructie los te maken van dat moment in de les waar de docent voor de groep staat en alles live verteld. Ik begrijp dat jij je lessen niet vult met doceren, maar dat de studenten aan opdrachten werken. Is de kenniscomponent volledig verwerkt in de opdrachten? Is het dan informatie in de vorm van tekst? Werkt dat voor alle studenten? 
    Een reden om video's te maken is namelijk omdat voor sommige studenten beter werkt als ze luisteren naar dat wat uitgelegd wordt, dat ze kunnen zien waar het over gaat, aantekeningen kunnen maken tijdens het luisteren. Niet voor iedereen en ze moeten het natuurlijk wel nog doen ook (dat kijken).

    Brengt me bij de laatste vraag: zo te lezen heb je je lessen er op ingericht dat studenten buiten de les niets doen. Dat is een tamelijk luxe situatie. Ik had als HBO docent toch echt de uitdaging om de studenten ook buiten de les actief te krijgen. Het aantal contacturen was namelijk veel lager dan het aantal uur dat een (gemiddelde) student geacht werd met het vak bezig te zijn. Hoe werkt dat bij jou?

    Zoals gezegd, het is een poging jouw situatie beter te begrijpen. Toen ik het las dacht ik "hmm, hier komen eigenlijk best veel componenten van flipped classroom in voor" en "flipped classroom" is ook maar een modewoord.   

     

     

     

     

    • Hoi Pierre,

      leuk je reactie. 

      Ik heb de passage mbt levensechte opdrachten wat aangepast. Was gisterenavond wat aan de late kant ;-).

      Staat nu: Het als docent opleveren van levensechte activerende opdrachten klinkt mooi maar is in de praktijk een flinke klus. Het inspreken van mijn lessen als aanvullende service richting mijn studenten is mooi. Ik weet echter niet of dit in de tijd voor mij een haalbare kaart is. Ik ga dan ook geen instructie-lessen opnemen als huiswerk waarbij studenten deze video-uitleg door hun drukke bezigheden veelal niet aankijken. Overal om mij heen zie ik het gevecht van school om de aandacht van de student.

      Verder zet ik me niet af tegen video, verre van; in mijn lesmateriaal komen regelmatig ge-embedde youtube films voor. Studenten bedienen op basis van zoveel mogelijk leerstijlen. Sure. Mijn lesmateriaal bestaat uit zelfgemaakte beroepsgerelateerde opdrachten die theorie- en opdracht componenten bevatten.

      Wat betreft de luxe:
      Onze studenten zijn veelal dagelijks van 8:30 tot later in de middag op school. Binnen het HBO (op basis van eigen ervaringen met de uren begeleid onderwijs van mijn dochter- HBO-V Fontys) mogen de uren onbegeleid groepswerk en individuele studie  aanzienlijk zijn.Mijn studenten gebruiken de uren thuis voor het inhalen van mogelijke achterstand. Op deze wijze heb ik minder drop-outs en blijft de meute wat beter gemotiveerd.

      Mocht je nieuwsgierig zijn naar opdrachten en klassenorganisatie. U is altijd  welkom op Summa Business. Koffie is bruin en altijd  even vers…..
      grt Willem

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Captcha * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.