Vier weken digitaal ondersteund onderwijs

Alle studenten op Summa Business beschikken over een laptop met een wireless netwerkkaart. Als OS is Windows 7 of 8 aanwezig en tevens MS Office en een antivirus pakket. Het schoolgebouw aan de Sterrenlaan in Eindhoven kent een prima draadloze internet voorziening.


Grotere kaart weergeven

Tevens is een digitale leeromgeving (Fronter) beschikbaar waarin digitaal lesmateriaal geplaatst kan worden. Studenten kunnen digitaal inleveren, medewerkers kunnen digitaal nakijken. Ik verzorg diverse disciplines aan lessen van alle eerste en tweedejaars studenten Retail BOL 4 (manager handel). Een leuke en gevarieerde klus.

Aangezien er veel lesmateriaal ontwikkeld moet worden ligt er een kans om de lesstof te herschikken, nieuw te ontwikkelen en te voorzien van bij-de-tijdse digitale opdrachten.
De afgelopen drie weken heb ik vooral met deze opdrachten bezig gehouden. Korte afgebakende opdrachten. Laat deze logisch zijn qua volgorde in het leertraject: “maak CV,1Z0-271
maak een gepimpt CV en vervolgens een video CV”. Een visuele controle op inhoud vindt ter plekke in de klas plaats. Laat aansluitend alle opdrachten digitaal inleveren in Fronter en kijk deze versneld na via de resultaatmatrix (afvinken).

Een greep:

  • Maak je eigen gepimpt CV (grafisch aangekleed cv)
  • Maak je eigen video CV (met je mobiel)
  • Maak een webblog aan, style dit, plaats bericht en foto in 45 minuten tijd.
  • Maak een fotoslideshow met muziek in PowerPoint als race tegen de klok in 50 minuten tijd.
  • Opdrachten en handleiding grafisch werken met the GIMP (ikv de minor webshop)
  • Maak een website van je toekomst op wix.com.

Eerste ervaringen:

  1. Studenten willen uitgedaagd worden.
  2. Studenten willen best hard werken als het doel duidelijk is.
  3. Veel studenten zijn best digitaal vaardig, ze missen vaak andere vaardigheden. Bv: handleiding lezen (rtfm), hoe pak ik dit nu aan (it’s chaos in my head), snel afgeleid (ik wil de hele wereld en alle spellen meemaken)
  4. Studenten kunnen met vrijheid omgaan als de kaders vooraf duidelijk zijn.
  5. Zorg zelf voor bronbestanden en handleidingen, (Googlen veroorzaakt chaos op basis van de (lees)kwaliteit van de grote hoeveelheid aan gevonden materiaal)
  6. Eerstejaars studenten dien je te leren elkaar te helpen.

     

Studenten helpen elkaar

Ik heb het idee dat studenten deze manier van werken best leuk vinden.Tevens zie ik dat de snelheid van “digitaal werken" van studenten in kort tijdsbestek met sprongen vooruit gaat”. 
Het enige minpunt is dat je een batterij aan opdrachten "voor die jong" dient te maken. En dat kost tijd. 

Onderwijs elke dag anders; best wel leuk…..


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Captcha * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.