Verzuip niet in je eigen onderwijsdata

Op dit moment heb ik privé de beschikking over een account op dropbox, sugarsync, skydrive, the box en een google drive. Voor dataopslag staat er op de cloud een slordige 100 Gb tot mijn beschikking. Om en in mijn  bureau tref ik diverse usb sticks, harddisks, dvd’s. cd’s en sd-kaartjes  voorzien van data aan. Hele oude cd’s heb ik weggegooid, de doosjes zijn weer herbruikbaar.
Middels een eigen verzonnen systematiek probeer ik enig overzicht te houden. Mijn hoeveelheid persoonlijke data is in korte tijd aardig gegroeid. De film hieronder geeft een mooi beeld van de hoeveelheid datagroei in een drietal jaren. (warm aanbevolen!)

Binnen onderwijsinstituten is veelal een elektronische leeromgeving en een studentregistratiesysteem in gebruik. Gegevens rondom aan- en afwezigheid, lesmateriaal en diverse door studenten ingeleverde bestanden met bijbehorende beoordelingen. Op een netwerkpool is een grote berg aan diverse gegevens opgeslagen. Diverse data is aan te treffen op een corporate Internetsite, intranetsite, business intelligence applicatie en mailbox. Webomgevingen zoals  TOA, studiemeter, taalblokken, facebook, twitter, youtube, wikiwijs, linkedin worden steeds meer gemeengoed. Het gebruik van video in het onderwijs neemt toe. Overzicht houden wordt steeds lastiger. De datastroom van het onderwijs is in korte tijd erg gegroeid.

Nicolass Carr meldde al in 2008 dat onze grijze massa grenzen heeft op gebied van de dagelijkse informatieverwerking. Als we teveel informatie moeten verwerken zal oppervlakkigheid het gevolg zijn. Die oppervlakkigheid is moeilijk te matchen met  goed onderwijs.

Die oppervlakkigheid is een reden te meer om de datastroom en het vindbaar zijn van onderwijsgegevens te verbeteren. Hieronder een eerste opsomming van mogelijke acties:

  • Richt een eenvoudige en een eenduidige applicatiearchitectuur in en maak daar gebruik van.
  • Garandeer als instituut de opslag, vindbaarheid en datakwaliteit van bedrijfskritische gegevens rondom studievoortgang.  (studieresultaten, bestanden ikv bewijslast overgang en diplomering en studiememo’s)
  • Verminder drastisch het totaal aantal gebruikte (web) applicaties.
  • Investeer in metadateren (met name op gebied van goed lesmateriaal).
  • Leg het beheer van niet bedrijfskritische gegevens bij onderwijsgevenden en studenten.
  • Ruim met regelmaat oude data op. (Ruim eventueel automatisch op door op de documenten een retentietijd te zetten).

Mocht er iemand nog aanvullende ideeën of suggesties hebben, dan lees ik die graag. 
Ik ben van mening dat, als we alles laten zoals het nu is, we het risico lopen om in 2020 te verzuipen in onze onderwijsdata.

verzuipt

Zijn we in staat om tijdig hierop te acteren!?


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Captcha * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.