Vergroot je digitale interactiviteit tijdens je les

Afgelopen vrijdag heeft Jan van Stormbroek voor diverse docenten en ICT medewerkers van het cluster in Eindhoven een scholing verzorgd. Hij nam ieder mee in de wereld van interactief lesgeven met behulp van een digitaal bord. Jan verzorgt vaker dit soort bijeenkomsten, een initiatief vanuit Kennisnet. Na een lange reis kreeg Jan eerst een bakkie troost. Zo hoort dat. Zoals elke kat in een vreemd pakhuis moest hij eerst het bord wat aan de muur hing vooraf inregelen.Voor mij een bevestiging van: "het zou voor het onderwijs erg handig zijn als er binnen heel ROC Eindhoven dezelfde smartbeamers / borden hangen. De kans dat docenten wat staan te vechten met zo’n ding en aansluitend de handen in de lucht gooien wordt op deze wijze aanzienlijk verminderd."

Een vijfentwintig  aanwezigen, met name vanuit school voor de zorgsector, waren benieuwd naar het programma. Op diverse scholen zijn smartbeamers en digiborden voorhanden. Hoe daar nu  mee om te gaan, dat is voor de aanwezigen het probleem. Jan laat allereerst iedereen zijn naam op het bord schrijven.  De diverse namen worden aansluitend door de software herkend. Jan laat vervolgens door de leerlinggenerator in een opdracht de namen van de aanwezigen selecteren. De aanwezigen met de genoemde namen krijgen een opdracht. Ieder wordt op deze wijze betrokken bij de les; de tijd vliegt. Met de aanwezigen worden wat voorbeeldschermen en bijbehorende didactische aanpakken doorgesproken. Aanwezigen kunnen hier wat mee!

Jan beschrijft vervolgens een drietal fases met betrekking tot de inzet van digitale schermen tijdens de les.

  • fase 1: oude dingen op oude manieren doen: schrijven, geen interactiviteit, bestaande lessen gebruiken, gebruik van internetbronnen; het gebruik van websites.
  • fase 2: oude dingen op nieuwe manieren doen Gebruik van een quiz, Via een quiz en twee groepen en het competentie-element zijn en blijven de aanwezigen geboeid .
  • fase 3: nieuwe dingen op nieuwe manieren doen. Bv laat studenten een filmpje maken. Combineer foto, video en geluid, gebruik stemkastjes, integreer skype

Bij de stelling van Pythagoras wordt door Jan de opname functie gebruikt. Het terug kijken van het gelopen traject als film geeft een nieuwe mogelijkheden tijdens de les.

Enkele collega’s worden geroepen door hun lesrooster. Ze moeten gaan. Balen; het is niet anders. Na de koffie laat Jan de aanwezigen kennis maken met het gebruik van stemkastjes. Hiermee wordt de parate kennis rondom diabetes getoetst. Een korte film over het gebruik van digiborden in relatie met stemkastjes volgt..

Aan het einde van de bijeenkomst volgt een evaluatie met behulp van de eerder uitgereikte stemkastjes. 

evaluatie

Hij scoort een 7,5. Een mooi cijfer voor een inhoudelijk waardevolle sessie. Ik verschiet er niet van als er vanuit de scholen om een herhaling gevraagd zal worden.

Jan en Kennisnet bedankt!


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Captcha * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.