Summa Smartphone perikelen

Enkele weken geleden is er door de dienst Facilities (ICT) een topklus verricht. Samen met de firma T-Mobile zijn er ruim 1250 smartphones met gelhoes en screenprotector op een uiterst adequate en correcte wijze uitgereikt. De nieuwe smartphone voor het Summa College heet Samsung Galaxy S5 mini. Een mooi bij-de-tijds toestel. De nieuwe smartphone vervangt de ouwe getrouwe Nokia 6201. Lees: een down-to-earth koelkast met tiptoetsen. Nu zou je verwachten dat de gemiddelde werknemer vrij snel met zo’n nieuw toestel aan de slag kan. In de praktijk is het best even zoeken.  Met enige regelmaat zijn collega’s in het gebouw aan de Sterrenlaan 6 met elkaar naar het correct gebruik van het toestel aan het zoeken. In de pauze kijkt men, van tijd tot tijd, vragend naar elkaar. Hoe werkt dat? Hoe nu verder?

nokia-6201Een greep aan voorvallen
Het toestel kent een tweetal pincodes; een om de simkaart en een om de telefoon te ontgrendelen. Vanochtend nog stond een lieve blonde collega haar ontgrendelpincode in de simkaartpincode in te kloppen. Ik was net op tijd om dit uit te leggen. Het begrip pukcode was voor haar helemaal een brug te ver. “Heeft dat wat met ijshockey van doen?”
Afgelopen vrijdag vroeg een collega mij hoe hij het toestel opnieuw moest opstarten. Er waren immers geen knoppen aan de buitenzijde zichtbaar. Tja, logisch als je daar zelf een beschermende gelhoes over heen trekt.
De dag ervoor vroeg een andere collega mij hoe hij het toestel, als hij door een bpv bedrijf  gebeld zou  worden, moest aannemen. Daar zat bij bij zijn toestel immers zo’n zwarte buitenkant overheen. “Dat  beschermt prima het glas. Alleen je kunt dan niet op het glas tikken om een telefoontje aan te nemen.” Ik heb de gelhoes omgedraaid en vriendelijk e.e.a. uitgelegd.
En zo gaat dat op dit moment maar door, collega’s helpen continue collega’s. Ideaal voor een betere interne communicatie. Ideaal voor een lerende organisatie. Wel met het risico dat onwaarheden een eigen leven gaan leiden..

Je eigen naam is niet zichtbaar in het vergrendelscherm
Wat niet zo handig is dat, in de standby stand, alle medewerkers dezelfde achtergrond van het vergrendelscherm kennen. De naam van de gebruiker is standaard niet zichtbaar in dit vergrendelscherm. Als een toestel ergens blijft liggen weet je bij god niet van wie de telefoon is. Net even handiger als die naam dus wel te zien is. De eerste gevonden “John Doe’s” zijn al binnen ons mooie instituut aangetroffen. Oftewel goede zaak om te scholen opdat in alle toestellen de naam van de eigenaar in het vergrendelscherm te lezen is. 

John doeLollipop
Tegelijkertijd met het uitreiken van de smartphone is Google gestart met het uitrollen van Lollipop. Dit is Android versie 5.0. Dat betekent dat onder andere de look & feel van het apparaat een drastische verandering zal ondergaan. Ik heb in de personeelskamer al diverse toestellen op scherp zien staan wat betreft die upgrade naar Lollipop. Als ik dan de naam Lollipop bij mijn collega's noem kijkt men mij met een Lollipop gezicht aan. Met zo'n meewarige blik van “ is die man wel van deze wereld?”…..

android-5-0-lollipopScholing
Alle tijd die je steekt in individuele collega’s kun je beter steken in wat collectieve scholingssessies. Na enig navragen blijkt dat collega’s op andere scholen ook elkaar aan het helpen zijn. Op de vraag of het een idee is om gezamenlijk multimediaal scholingsmateriaal te maken krijg ik steevast het antwoord “ja, ik doe wel mee”. Op dit moment is een groep van 13 medewerkers een WordPress site aan het vullen. Volgende week donderdag zal op Summa Business en Summa Mode een eerste scholing “Smartphone voor medewerkers” verzorgd worden. Vanuit de dienst Facilities en de dienst Onderwijs en Kwaliteitszorg is er door de projectleiders enige ondersteuning toegezegd.Top! Als de eerste scholing achter de rug is kan deze bijgesteld worden en overgedragen worden aan andere scholen. Hartstikke goed dat we op deze wijze in gezamenlijkheid collega’s die wat minder bekend zijn met zo’n toestel zo kunnen helpen.

Ik ben verder erg blij dat het toestel niet voorgekookt is met een heel palet aan instellingen. Voor medewerkers is er dan nog een hoop aan in te stellen.En daar leer je van. Leren is uit je comfortzone komen en ervaringen opdoen. Niet verkeerd wil op enig moment je mobiel van de zaak inzetten in je dagelijkse onderwijsklus.

Scholing verzorgen we dagelijks aan onze studenten; nu aan de slag met onze collega’s… boeiend!


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Captcha * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.