Nieuwe opleiding: smart media advisor

Een presentatie over de opleiding smart media advisor vanuit ROC van Amsterdam staat donderdagochtend op het programma. De presentatoren Auke van Scheltinga en Ben Vischer vertellen over een nieuwe eenjarige opleiding binnen het domein ICT. Ben opent: deze opleiding is 1 jaar jong,kent een 50-tal studenten,diverse  nieuwe studenten zijn aangemeld. Als je deze niveau 3 opleiding achter de rug hebt kun je bedrijven adviseren hoe om te gaan met bedrijfs-informatievoorziening en cloudtoepassingen.Op basis van de veranderde ict infrastructuren is er een behoefte vanuit het bedrijfsleven aan ict medewerkers die verstand hebben van cloud applicaties. De opleiding SMA gaat invulling geven aan deze behoefte.

Auke neemt het stokje over, hij is docent en tevens software ontwikkelaar.Hij is naast docent een user experience designer. Zijn focus is styling, look and feel. Hij schetst de veranderingen binnen het bedrijfsleven en de ontstane vraag.Op een kritische vraag: "wat kan een student nu na deze opleiding" volgt een betoog met een open einde. De opleiding is nog niet uitgewerkt. Opzet en inhoud van de lessen: Lange aaneengesloten schooltijd: studenten zijn standaard van 9.00 – 15:30 aanwezig. In de praktijk is iedereen om 10.00 geestelijk en lichamelijk aanwezig. De opdrachten ontstaan uit persoonlijke uitdagingen en dilemma's van de student. De inhoud van een site of blog zorgt voor het leren van html, plug-ins, css etc.Binnen de lessen staat 'bring your own device' centraal. Studenten zijn zuinig op hun eigen spullen waar ze zich gelijkertijd prettig bij voelen.Google apps staan centraal binnen de opleiding. De lessen kennen een hoog eigen initiatief gehalte.

Op de vraag: 'wat maakt de opleiding speciaal'en "hoe kan dat in 1 jaar; skills aanbrengen als een adviseur en daarnaast voldoende kennis van de inhoud?"Dat lukt volgens de heren met name via bpv. De zaal is erg kritisch en er volgt een boeiende discussie.Enkele aanwezigen zien de opleiding als een lokkertje. Men denkt dat er te weinig inhoud gegeven kan worden in relatie tot de gekozen naam van de opleiding. Auke is het daar niet mee eens. Deze opleiding kan een gouden greep zijn op basis van huidige ontwikkelingen binnen een veranderende applicatiearchitectuur. Kenniscentra beginnen dit ook in de gaten te krijgen en haken aan.

Auke krijgt vanuit de zaal een pluim voor zijn wijze van docent zijn en bijbehorende betrokkenheid. Albeda gaat komend jaar ook starten met deze opleiding, ben benieuwd naar de olievlekwerking…….


Reacties

Nieuwe opleiding: smart media advisor — 3 reacties

  1. Pingback: Trends tijdens het CvI-congres: optimalisatie in plaats van vernieuwing? - Blog - Wilfred Rubens

  2. Mijn zoon heeft zich voor deze opleiding ingeschreven, dat moest in Amsterdam ZO omdat hij geen VMBO T had. Zonder berichtgeving vooraf wordt de eerste dag verteld dat ICT Beheer het belangrijkste onderdeel is en dat er kleine onderdelen Smart Media worden gegeven terwijl op de website dit heel anders wordt weergegeven. Zit nu met een ongemotiveerde zoon en probeer al twee dagen de opleidingsmanager te bellen die niet reageert. Zeer teleurstellend en het lijkt inderdaad een maar een lokkertje om meer studenten aan te trekken.

    • Dag Lilian, ik hoop dat er ondertussen voor je zoon wat garen op de klos is gekomen.Mogelijk dat er in A’dam een andere opleiding is die wat beter bij hem past.
      Mogelijk dat dit bericht wat helpt. Jammer, dit is geen reclame voor het middelbaar beroeps onderwijs.
      Groet! Willem

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Captcha * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.