Kracht van multimedia in E-learning

In het begin van de derde avond van de post HBO opleiding E-learning bij Fontys komt Marcel binnen gesjouwd met een doos vol met nette ingepakte pakketjes. Een tweede grote doos komt later de ruimte binnen. Marcel opent allereerst met de mededeling dat hij aan het onderzoeken is hoe hij met mozilla backpack ieder een webbased portfolio kan meegeven met daarin een of meer open badges. We laten ons vandaag verrassen.

Marcel geeft presentjes

Een tweede verrassing volgt! Namens Fontys wordt er uit de grote doos een cadeau uitgereikt, een eenvoudig doch full HD cameraatje wat gebruikt kan worden om eenvoudige e-learning content mee te maken. Fontys bedankt! In een sfeer van pakjesavond is ieder druk doende om het plastic van de geheugenkaartjes eraf te krabben.

groep en cameras

Diverse groepjes zijn elkaar aan het helpen om leven in de cameraatjes te blazen. Leren is leuk; we krijgen cadeautjes! Als aanvullende tip bij de camera krijgen we het verzoek om een ministatief te kopen. Bij de Action voor 2,50€ wordt er geroepen. Dus op naar de Action……

Wat is de meerwaarde en de kracht van multimedia in e-learning?
Eenvoudige opnames van handelingen binnen een beroepssituatie zijn al prima in te zetten voor leersituaties. Zij bieden veel meerwaarde!

Houdt in eerste instantie rekening met het verwerken van informatie die je aanbiedt. Er komt namelijk een hoeveel informatie binnen via je oren en hoeveel via de ogen. Dit moet in balans zijn. Bij het gebruik van animatie en instructiefilms is het van belang om rust te houden in de informatie tussen wat je ziet en wat je hoort. Door binnen beide kanalen extra aan te bieden levert dit frustratie op (zie plaatje hieronder).

kleuren en letters

Maar houdt ook rekening met:

  1. verhouding tekst en plaatjes
  2. boodschap moet overeenstemming hebben met beeld/plaatjes
  3. volgorde van boodschappen
  4. verhaal/casus ipv verschillende kopjes
  5. grootte van plaatje
  6. congruentie in tekst
  7. plaatjes moeten tekst ondersteunen (is het decoratief, didactisch)
  8. stijl
  9. elk detail telt; ook welke muziek je kiest/gebruikt

Met multimedia kan je ook dingen laten zien bijv. dmv animatie wat je normaal niet kunt laten zien (bijv. de werking van drugs in de hersenen http://www.drugsinfo.nl/index.cfm?act=drugdancer.tonenindex.html)

Om een gevoel te krijgen van de kracht van multimedia 3 versies van eenzelfde tekst over de tsunami van enige tijd geleden:

  1. Puur tekst (plat , simpel)
  2. Puur tekst met 2 plaatjes (werkt in op voorstellingsvermogen, gevoel)
  3. Tekst, animatie, geluid ( beelden passen bij de tekst, je wordt meegenomen door het beeldverhaal) Elk geluid telt. De herinnering van mensen is direct gekoppeld aan het geluid. Alles is “bewust multimediaal gecomponeerd”. Die laatste versie komt dan toch wel weer bij je binnen….. en daar ging het om

Wat technieken op gebied van multimedia:

  1. Kuleshov experiment : het ene gezicht beïnvloedt de andere plaatjes. Het ene plaatje geeft een associatie met het andere plaatje in de beleving. Link kuleshov
  2. Common craft films, simpele techniek, uitsluitend audio en visueel. De twee kanalen (zicht en geluid) die prima in balans zijn. Link common crafts
  3. Stopmotion film, verschuiven van foto die een film oplevert. Link lego poppetjes animatie.
  4. Libdub: een mooie verbinding tussen beeld en geluid. Link naar een libdub basisschool
  5. Animatie bij processen die moeilijk uit te leggen zijn. Link naar werking 4 takt motor
  6. Op www. worldmapper.org zie je een andere manier om getallen visueel zichtbaar maken.
  7. Ken Robinson, leuke animatie met gesproken tekst. RSA animatie. Link naar Avans hogeschool met beleidsplan

Een boeiende discussie start over de diverse interpretaties van divers goed en minder goed e-learning materiaal. Verassende reclamefilms blijken starten bij de inzet van youtube films. Bij een youtube film over anorexia krijgen we vooraf verplicht een Bavariareclame te zien…. Hmm, dat is niet handig. We krijgen weer een cadeau. Nu eentje van Marcel: het beste boek om even aan te denken bij het maken van e-learning materiaal: “de plakfaktor”. (http://www.bol.com/nl/p/de-plakfactor/1001004004726876/) Marcel bedankt hiervoor!

Wat belangrijke stelregels bij het maken van multimediaal materiaal:

  1. Hou de boodschap simpel: de kern van de zaak. gebruik bekende concepten: een metafoor
  2. Zorg voor iets onverwachts; maak mensen nieuwsgierig, begin met een vraag….kennishiaat, spelvorm
  3. Concreet: maak het tastbaar: maak het visueel, weinig uitleg nodig.
  4. Geloofwaardig: autoriteit, echte mensen met een eigen ervaring. Laat een collega wat uitleggen ipv directeur.
  5. Met gevoel, maak het persoonlijk. Spreek eigenbelang en identiteit aan.
  6. Verhalen: biedt context, verhaal als simulatie en ter inspiratie. Storytelling…

We sluiten af met een ikea videobestand. Ikea is, volgens Marcel, een van de beste multimedia makers. Ik heb een andere gevonden dan die tijdens de avond getoond werd. Deze is, denk ik, ook wel een voor zichzelf sprekende.

Met de camera die we gekregen hebben was ik tot slot zo vrij om een scene vast te leggen van het opruimen en vertrek. Jo Geesink heeft me zijn verslag van de avond gemaild om te gebruiken als aanvulling voor het bericht. Jo, dank daarvoor! Allen tot ziens op 4 december!

zp8497586rq
zp8497586rq

Reacties

Kracht van multimedia in E-learning — 2 reacties

  1. Hallo Willem,
    geen dank, het was weer een leuke en leerzame avond. Weer genoeg om mee naar huis te nemen en dan bedoel ik niet alleen de kennis :-).
    Weer een mooi verslag en het bewijst wat de kracht en valkuilen zijn van multimedia. Ik krijg het laatste filmpje namelijk niet aan het draaien omdat er dan staat " deze video is prive". Dat laatste kan kloppen want volgens mij sta ik er ook op. Maar je mag me openbaar maken 🙂

    • Hoi Jo,

      Leuke reaktie. Dank.
      Ik heb de instellingen van de video aangepast.
      Je zou die nu kunnen zien.

      Groet!
      Willem