Inboundmarketing avond twee “Thought leadership”

Edwin Vlems neemt de groep tijdens de tweede bijeenkomst mee naar onderwerp: ”Thought leadership”. Hoe wil je als specialist op een bepaald vakgebied gevonden worden? Hoe kun je als  thought leader gevonden worden. Wat is je specialisatie, wat is die van je collega’s? Expertise die door de markt moet worden erkend en herkend. In Nederland spreken we over kennisleiderschap.ben jezelfOp het internet staat op de managementsite te lezen :
Een ‘thought leader’ is erkend worden als de goeroe op een bepaald vakgebied. Wat een ‘thought leader’ onderscheid van alle anderen in zijn veld is dat zijn expertise door alle andere mensen in het veld als zijnde de expert. Voor een bedrijf betekent dit dat de markt het bedrijf ziet als een organisatie die volledig de business kent, de behoeften van de klanten kent, en begrijpt hoe de markt opereert. Vertrouwen is hierbij gebouwd op reputatie en niet op reclame.

Mijn stokpaardje
Belangrijk is het hebben van een zakelijke stokpaardje wat direct aan je hart vastgekoppeld zit. Je volgt continue actuele ontwikkelingen en schrijft vervolgens daarover. Je wordt gezien.

foto_willem grootOok het schrijven als je het ergens niet mee eens bent zet je op een voetstuk. Als je er voor kiest om niet te delen en jezelf te profileren loop je het risico om op enig moment niet zelf meer van belang te zijn. Tevens blijf je zelf op inhoud achter. Je moet er verder naar streven om niet te overreageren.

Neem me mee
In een video van Simon Sinek wordt de groep meegenomen. De gedachte is dat je zaken doet met de persoon die hetzelfde doet als jij zelf, je idee, je mening. Je kunt je vereenzelvigen met de persoon die je in hart en je ideeën meeneemt.

Ook de kleinschalige firma “Gebroeders koffie” werkt op basis van authenticiteit. Hun persoonlijke benadering en kennis met name via thought leadership werkt. Grote bedrijven als DE kennen dit soort benaderingen niet.  Zij kennen veelal een logge bedrijfsstructuur. We verkiezen zelf om uitsluitend een nummer maar ook vaak saai te zijn. Je kunt er ook voor kiezen om saaie mensen met kennis via een video online te laten delen.(vlog) Dat geeft overigens weer een nieuwe dimensie voor de thought leader achter de blog.

The rise of the social employee .Mark Burgess.

Bouwen aan kennisleiderschap
Marlene dekkers  van marketingaccent spreekt over het “Bouwen aan kennisleiderschap”. Ze neemt ons mee naar diverse casussen waarin zij vanuit de ondersteuning vanuit haar bedrijf geparticipeerd heeft. De kern van de zaak is: "Hoe bouw je aan je eigen vertrouwen,"

  1. DNA en eigenheid
  2. Doordachte strategie
  3. Tactiek en uitvoering
  4. Altijd door vooral jezelf te zijn.

Hoe weet je wat je plek is en op welke wijze kun je stappen vooruit maken?

  • Waarom, hoe en wat methode werkt als je meegenomen wordt in de emotie, in het verhaal. Wat geloof je? Wat maakt je uniek?
  • Hoe maak je dat waar? Hoe doe je dat anders, wat onderscheid je van de rest.
  • Wat is de plek van ons kennisleiderschap?

Maak een plan om via het waarom, hoe en je plek te komen naar gezien worden als kennisleider. Gebruik onder andere nieuwsjournaals, groepen op linked-in, nieuwsbrieven, gerichte tweets op twitter, blog etc.

Nulmeting en groei
Voor je nulmeting en de groei maak je intensief gebruik van gebruikersstatistieken op je blog ed., google analytics en key performance indicatoren (kpi’s). Voor een bedrijf wat wil investeren op gebied van kennisleiderschap regel: eerst een go bij directie en MT, vervolgens capaciteit en budget en meet uiteindelijk de directe interactie met de klant . Deze interacties dien je direct te delen met de hele organisatie. Zoek medestrijders, ga voor quick wins. Maak indien mogelijk een aanvullende about.me pagina.

Afsluitende groepssessie
In de groepssessie die volgt wordt er bij mijn groep  “eerst het water” gevoeld. Wat doet ieder met social media, wat is er eng aan en de toegankelijkheid ervan.
Vervolgens volgt een discussie over je eigen stokpaardje, dat van je collegae en hoe help je elkaar in het delen van kennis.

onze opbrengst

Tijdens de besprekingen deelde elke groep zijn /haar opbrengst. Tijdens dit delen kwamen er her en der wat mooie statements bovendrijven. Zoals: “ Rijk zijn is meer dan geld verdienen.”

Die laatste is, denk ik, bij mijzelf en veel deelnemers blijven hangen. En terecht 😉


Reacties

Inboundmarketing avond twee “Thought leadership” — 2 reacties

  1. Weer mooi samengevat Willem! De uitspraak die bij mij bleef hangen over een stokpaardje is “het kost je weinig energie en het levert je veel energie op”.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Captcha * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.