Afgelopen schooljaar zijn er op Summa Business voor het eerst lessen verzorgd op gebied van mediawijsheid. Docenten op niveau 2-3 en niveau 4 gaven een eigen invulling van het programma. Je programma moet wel aansluiten bij je eigen studentenpopulatie. Op niveau 2-3 had collega Twan Jansen een speels programma in elkaar gezet.Hij noemde zijn lessen filosofie light/mediawijsheid. Op 5 december 2014 zag de les bij collega Twan er zo uit. 10.00 t/m 10.30 start / terugblik- social media en opvoeding/ stel je voor je krijgt een kind?? Discussie en argumenteer. 10.45 t/m 12.15 -Kijk opdracht mediawijsheid in het gezin. Blog schrijven (lees hier een van de blogs uit een blogopdracht uit november) 12.45 t/m 13.45- vol verwachting klopt ons hart.
Op niveau 4 bevatte het programma meer doe- en maakopdrachten. Deze waren als een lessenpakket in Fronter geplaatst. Om je een idee te geven welke onderwerpen in het programma opgenomen waren.:
- Het werken via een webbrowser;
- Zoeken en vinden op het Internet
- Virussen en malware;
- Wat verstaan we social media en het gebruik ervan
- Het social media protocol/ hoe ga je met elkaar om
- Digitale identiteit / digitaal pesten
- Opslag van bestanden in de cloud; risico of zegen?
- Een eindopdracht Social media
Als eindopdracht maakte elke student van de afdeling BOL Retail niveau 4 een eigen film op basis van zelfgekozen foto’s en muziek.
Aansluitend werd het resultaat door collega-studenten beoordeeld op basis van de wow- en plakfactor. Oftewel blijft de boodschap hangen, komt die binnen? Bekijk hieronder enige resultaten…
Veel studenten van het Summa college lopen dagelijks rond met een laptop en smartphone. Continue verbonden met het web. Voor mij is het dan ook geen vraag of een blok mediawijsheid thuis hoort in het alledaagse MBO onderwijs.
Ik hoop dat dit initiatief komend jaar een verbreding gaat krijgen. Toch?