Eerste bijeenkomst post Hbo-opleiding E-learning Fontys

In het begin van de avond bekruipt me een bekend gevoel uit het verre verleden. Het gevoel van het schooljongetje wat bij de start het schooljaar de eerste introductiebijeenkomst bijwoont. Jee, wie zit daar allemaal, wat kan ik verwachten en hoe is dat nu georganiseerd…..

Marcel de Leeuwe opent de avond en na een warm welkom door de directeur van Fontys, afdeling ICT is “de kop eraf”. Er volgt eerst een voorstel ronde met een zelf geselecteerde foto. Die foto kan gebruikt worden om wat, bij je past, of wat niet, bij je past, in relatie tot e-learning toe te lichten.

Voor alle cursisten staan er het komende jaar een viertal uitdagingen te wachten.

  1. Een eigen opdracht vanuit je eigen organisatie
  2. Artikel over e-Learning bij een organisatie die geïmplementeerd heeft
  3. Video over e-Learning met je collega’s
  4. Je eigen e-Learning content over e-Learning

Na wat toelichting rondom de genoemde opdrachten maken we een bruggetje naar het maken van de content. Bij het maken van content kom je al snel uit op het delen van content. Marcel neemt daarom ieder mee naar het begrip “Creative Commons”. Dat betekent op hoofdlijnen dat je het bestaande materiaal mag hergebruiken met verwijzing naar de oorspronkelijke auteur. Je kunt bestanden zoeken op de site: http://search.creativecommons.org . Ook bij het geavanceerd zoeken binnen Google is er een optie om te zoeken op materiaal geoormerkt als “creative commons”.

De doelgroep voor e-learning wordt langzaam maar zeker steeds kritischer. Van belang is het aansluiten op deze kritisch doelgroep. Een mogelijkheid is inzet van een woordwolk. Op http://www.wordle.net is het mogelijk om zo een om een wolk woorden te maken op basis van trefwoorden

wordle

Na enige discussie wordt een definitie van e-learning door de groep opgeleverd: "Leeractiviteiten via een ICT hulpmiddel." Aansluitend wordt er gebruik makend van mindmeister een mindmap opgebouwd rondom het fenomeen “e-learning”. Naast de gebruikte meindmeister is de applicatie Freemind daarvoor in te zetten. Alle aanwezigen ervaren zelf hoe het is om een mindmap samen met een groep te ontwikkelen.

Diverse typen van leren passeren de revue: individueel leren (bedrijfsleven), groepsleren (onderwijs) maar ook het afstandsleren waarbij via http://socrative.com er in gezamenlijkheid op vragen gereageerd kan worden. Het merendeel van wat je leert verloopt niet via formeel leren. Een cursus levert je een rendement van 20 % aan leerervaring, 80% van gesprekken bij de koffie automaat. Kijk op welke wijze je informeel leren kunt inbedden binnen het formeel leren. Hou daarbij rekening met de aanwezige ervaring, momenten en mogelijkheden voor kennisdeling. Laat het informeel leren gewoon gebeuren.

Is het informeel leren op enige wijze formaliseren? Mogelijk dat het inbouwen van korte oefeningen in koppels van twee / drie voldoende ruimte geeft voor informeel leren. Leren is niet gelijk aan digitaal lesmateriaal (content) of een systeem om te vullen! Leren maak je mee en zorgt voor een ervaring. E-learning is niet gelijk aan e-reading!! Denk niet bij het trainen van medewerkers aan een reeks van opeenvolgende van stapjes. Een e-learning ontwerper geeft ruimte om te leren op basis van betekenisvolle ervaringen gevoed door persoonlijke leeractiviteiten. Persoonlijke feedback door een begeleider (eventueel op afstand) is wenselijk.

candle

Ter afronding krijgen alle aanwezigen van Marcel te horen dat hij een goede verwachting heeft van de groep. Het met elkaar delen van tips en tricks geeft de opleiding meerwaarde. Tijdens de eerste sessie onderstreept een wat haperende leeromgeving het altijd afhankelijk zijn van de beschikbare techniek. Hopelijk is dit snel gefixed.

Het was een leuke bijeenkomst, op naar het vervolg…

zp8497586rq
zp8497586rq

Reacties

Eerste bijeenkomst post Hbo-opleiding E-learning Fontys — 4 reacties

  1. Hoi Willem,
    Mooi om je eerste indrukken terug te lezen. Volgens mij wordt het een mooi traject met een mooie gevarieerde groep van professionals!
    Dank voor je bijdrage!
    Hartelijke groeten, Marcel

    • Hoi Marcel,

      dank je voor je reaktie!
      Op naar de volgende sessie.

      Groet!
      Willem

  2. Hallo Willem,
    leuk om je blog te lezen. Zeer welkom als verslag van de avond! Dank daarvoor.
    Groet,
    Jolanda Schonewille

  3. Hoi Jolanda,
    Leuk je bericht! het tweede verslag staat nu on-line. Hopelijk levert het enige meerwaarde.
    Groet!
    Willem