Eerste bijeenkomst masterclass inbound marketing

Vanavond was er een eerste bijeenkomst van de masterclass inbound marketing. Daar heb ik me onlangs voor opgegeven. Ik ben benieuwd wat dit brengt op gebied van online marketing.
In het Techniekhuys te Veldhoven werden alle deelnemers hartelijk begroet door Hannie Derks. Onder de aanwezigen veel medewerkers van het Summa college. Je zou haast gaan spreken over een reünie. Maar ook Docenten Fontys en aardig wat studenten Fontys IBS studies onder de aanwezigen. Tijdens een prima verzorgde broodmaaltijd werd er bij gekletst en genetwerkt

Jullie zijn in goede handen
Hannie trapte de avond af met een voostelrondje. Aansluitend kreeg ieder van haar te horen: “nu moet ik naar huis voor de kinderen; jullie zijn in goede handen”. Zo was het ook. Edwin Vlems nam het stokje over. Hij gaf aan marketing manager van MCB te zijn. Daarnaast verdient hij ook als zelfstandig ondernemer zijn brood. Een collega bij MCB ,Rini genaamd, schoolde zichzelf op gebied van lean manufacturing. Via het linked-in netwerk van Rini bouwde hij zijn kennis uit op gebied van lean manufacturing. Door die kennis te delen werd hij  verbonden met andere collegae en mogelijke klanten. Rini werd overal gevraagd als lean specialist.

6-10-2014 23-50-19

Kennis als klantenmagneet
In de dagelijkse praktijk werkt kennis als een klantenmagneet. Als je die magneet online deelt blijkt dit klanten op te leveren. Sterker nog waardevolle klanten eisen dat je kennis gedeeld zal worden. Transparant zijn in werken en kennis delen. Oude marketing laat potentiele klanten bestoken met reclame en telefoontjes. Nieuwe (Inbound) marketing geeft de klant wat die op dat moment zoekt. Informatie, uitleg, prettige samenwerken en met name tweeweg communicatie. Via google komt je klant uiteindelijk binnengegleden.

old_vs_new  Implementeren van een inbound marketing strategie
Maarten van Ham, commercieel manager binnen de bouwdivisie van VB Groep (Huybregts Relou en Huybregts Systeembouw) neemt het tweede deel voor zijn rekening. “ Hoe implementeer je een inbound marketingstrategie”. Maarten maakt allereerst een annekdotisch verhaal over de route naar outbound naar inbound. Mooi hoe in dit verhaal de gemiddelde Nederlander getypeerd wordt met 1 borst en 1 bal. Het faillissement voor Hunkemöller ;-). Het implementeren van inbound marketing is er een van lange adem. Bij de VB groep gebruikt men de digitale springplank “social media” voor uitrol van de content. De content is je koppeling met je klanten. Indirecte sale is uiteindelijk directe sale.

In de praktijk
Binnen elke werkmaatschappij van de VB groep dient er een verantwoordelijke te zijn die die schrijft en blogt. “Ga nooit voor ghostwriting, authenticiteit is wezenlijk. Daar krijg ik anders jeuk van.” Maarten van Ham is daar erg stellig in. Website bezoekers zijn ondertussen gegroeid met een factor 5, het aantal volgers op twitter groeit gestaag. Er zijn plannen om een  14.000 onbenutte contacten op linked-in te gaan expoiteren. De app marketinggrader geeft aan hoe je als bedrijf scoort op social media en zoekgedrag. Dat geeft een beeld van je online effectiviteit.

Stap voor stap
Bij VB groep is er voor de implementatie een stappenplan opgesteld:

  1. Wie is mijn klant en waar ligt die wakker van.
  2. Filter op trefwoorden en zinnen.
  3. Prioriteren in thema’s keywords.
  4. Koppel bloggers aan thema’s
  5. Inregelen platform (keuze site afhankelijk van wensen.
  6. Inregelen beheer per werkmaatschappij.
  7. Training instructie bloggers en beheerders.
  8. Evalueren, rapporteren en bijsturen.

Het doel is om als VB- groep gevonden te worden. De achterzijde van de website met alle blogposts is  meer van belang dan de voorzijde.

Ranking
Middels je analytics zie je hoe je posts bekeken zijn. Controleer op je ranking ten opzichte van je collega’s. Controleer op het vinden van je keywords. Dit gaat langzaam maar de effectiviteit groeit gestaag.
Let op de zaken die de ranking van zoeken in google wil bepalen.

  1. Controle op actualiteit,
  2. koppelingen met social media,
  3. koppeling met sites die er toe doen.

Een klein bedrijf kan het best investeren op wordpress. Gratis en prima statistics.

authentiek

Dat je medewerkers het podium pakken opdat pure authenticiteit gaat werken.
Met die pure authenticiteit raak je mensen, ook je toekomstige studenten.
En daar gaat het om….


Reacties

Eerste bijeenkomst masterclass inbound marketing — 4 reacties

  1. He willem,

    Ik ben blij dat je zo genoten hebt van de marketing bijeenkomst. Ik had ook "vind ik leuk"  aan willen vinken, maar dan moet je eerst een facebook account openen. En dat vind ik nou zo eng!! Doe ik liever niet. Zeker niet nadat ik gelezen heb wat jij geleerd heb! :):) Mijn zoon zit ook in de IT en zelfs hij heeft geen facebook account omdat, zoals hij zelf zegt: "al je gegevens commercieel geexploiteerd worden!"

    Maar voor jou is het geweldig. Geniet er daarom met volle teugen van. Misschien in de toekomst, als er een meer ideële versie op de markt komt, die mensen wil verbinden zonder al dat andere, dan ik kan mischien nog een keer aanhaak!

     

    groet jes,

    Wil

  2. Hoi wil,

    leuke reaktie!! Hoop je weer eens een keertje live mee te maken!
    Ook zo is ie leuk 😉
    grt Wilem

    • Dank je, deel zoveel je wilt.

      Het was ook een leuke avond.
      Vanuit de inbound gedachte vraagt die om een blogpost… 😉 
      Groet!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Captcha * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.