Een smartphone voor medewerkers Summa college

Al enige tijd gonzen er binnen het Summa college diverse geruchten over een nieuwe smartphone  voor mijn collega’s en mijzelf. In het Eindhovense lopen we nog steeds rond met een oude koelkast aan ons oor van de firma Nokia. Enkele maanden geleden is er een Europese aanbesteding uitgeschreven. Fijn! Ondertussen worden zoveel mogelijk medewerkers in het onderwijs naar hun voorkeuren en eventuele ervaringen gevraagd. Frank van de Ende, onderwijs adviseur O&K, is onder andere bezig om die vraag uit te zetten.  Diverse zinnige opmerkingen heb ik her en der al voorbij zien vliegen. Op Summa business heb ik diverse collegae bevraagd. Via deze blogpost probeer ik diverse argumenten te bundelen en waar nodig met wat techniek aan te vullen . Op deze bijdetijdse wijze wil ik mijn bijdrage aan de besluitvormingsvraag van Frank en het Summacollege leveren.

Platformen
Aangezien ik geruime tijd met een Iphone 4 maar ook met een Samsung galaxy 4 rondgesjouwd heb, heb ik het lef om iets van platformen te zeggen. Dat, ondanks enige schrik voor de eeuwig durende strijd tussen de  Windows-, Android- en de Apple-fetisjisten. The big three zijn ondertussen uitgegroeid tot volwaardige en volwassen platformen. Twee van mijn collega’s riepen dan ook :” laat ieder zijn eigen platform kiezen.” Persoonlijk zou ik het liefst ieder een eigen simkaart geven en een bijdrage in het af te sluiten abonnement. Ieder kan dan een eigen smart-feestje bouwen en zelf leren inrichten.  Goed voor de digitale vaardigheid van mijn collega’s. Op basis van groot inkopen, eigen beheer en een grote korting zal die vlieger, denk ik, niet opgaan. Een collega met een Iphone vertelde me vandaag dat het hem niet uitmaakt of hij een Android of een Windows smartphone gaat krijgen. Ze bellen, fotograferen, filmen, surfen, mailen, kahooten, QRen, socrativen en appen allemaal. Kijk je naar onze studenten dan is Android het meest voorkomende platform. Kiezen voor Andoid betekent het kiezen voor delen van smartphone ervaringen binnen onze 2 onderwijsbloedgroepen.

smartphonesConnectivity, robuustheid en uitbreiding
Het 4G netwerk wordt op dit moment uitgerold binnen Nederland. Een toestel kiezen wat dit niet ondersteunt lijkt me het paard achter de wagen spannen. Al mijn bevraagde collega’s gaan voor 4G; snel internet dus. Grotere bestanden aan film en foto vragen  naast meer snelheid ook meer opslag. Het plaatsen van een micro-sd kaart is voor ieder wenselijk. Voorkeur gaat uit naar 16 of 32 Gb opslag. Het maken van video opnames van studenten die later nabesproken kunnen worden is het genoemde argument. Aansluiten op een beamer via een micro-hdmi heeft voorkeur. Bluetooth is noodzaak, men verwacht dat streamen van geluidsfragmenten naar draadloze boxen steeds meer in het onderwijs een vlucht gaan nemen. Het scherm moet niet te groot of te klein zijn, de grootte van een Samsung Galaxy S5 noemt ieder prettig. Maar ook spatwaterdicht, bestand tegen een stootje en lekker in de hand liggen.

 

Tijdens de studiedag ICT in het onderwijs op ons onderwijscluster is er een sessie geweest van NFC-tags in het onderwijs. Collega’s zagen daar absoluut meerwaarde van in (zie film boven). Ik verwacht overigens dat ondersteuning van NFC zal bij alle platformen geen issue zal zijn.

Functionaliteit, betrouwbaarheid en vrijheid
Voor het onderwijs staat toegankelijkheid en experimenteren met nieuw mobiel onderwijs steeds meer centraal.

  • Het Apple platform is het meest dichtgetimmerd en daagt het minst uit tot experimenteren. Er zijn veel goede onderwijs apps. Uitwisselbaarheid van Apple met andere platformen (bv: inzet van Ibooks) is wisselend. Kostbaar, kwaliteit, beperkt uit te breiden en bedrijfszeker.
  • Windows, betaalbaar, prima uitwisselbaar, niet zoveel in omloop, deels aanpasbaar, minder onderwijsapps beschikbaar.
  • Android, betaalbaar, goed uitwisselbaar, veel in omloop, goedkoop, veel onderwijsapps  beschikbaar. Op een laptop zijn met het gratis programma bluestacks prima android apps te draaien. http://www.bluestacks.com/app-player.html

BlueStacks-ur-fav-droid-apps-now-on-PC

Collega’s willen graag een online navigatie op hun telefoon, dit in verband met bpv bezoeken. Deze app dient de kaarten op het toestel op te slaan. Zonder Internetverbinding kan er dan ook nog prima genavigeerd worden. De batterij is cruciaal volgens ieder. Lang meegaan, hoog opslagvermogen aan spanning en liefst niet ontploffen….

samsung-galaxy-s3-ontploft

Inzet tijdens les en begeleiding
Sinds een tweetal jaren heb ik een whatsapp groep van mijn klas. Daar heb ik mee om moeten leren gaan. Om de haverklap is er een piep of enig digitaal gekreun. Mijn vechtgenote gaat er eigenlijk al van uit: "dat is je klas weer". In mijn rol als loopbaangeleider heb ik daar veel plezier van. Snel afspraken maken en actueel kunnen schakelen. Diverse collega’s geven aan dat dit voor hen teveel inbreuk maakt op de privé sfeer. Wellicht dat een nog te ontwikkelen summa app dit kan oplossen; ik weet het niet. Diverse collega's hoor ik roepen over hun studenten en facebook,ook daar de worsteling tussen prive en werk.

Ik verwacht mogelijk de inzet van de smartphone voor het gebruik van kant en klaar lesmateriaal of "serious" games en simulaties.

  • Er zijn vooral applicaties beschikbaar voor laptops, tablets, minder voor smartphones. (taal, rekenen, enzovoorts). Veel kant en klaar lesmateriaal is gericht op oefenen en trainen.
  • Het gebruik van toetsapplicaties om online te toetsen tijdens de les.
  • Het gebruik van student stem systemen (om onder meer de voorkennis te activeren, discussies op gang te brengen of om te checken of studenten nog ‘bij de les’ zijn).
  • Het gebruik van de smartphone om video’s van beroepshandelingen mee te maken. Deze worden vervolgens weer in de les besproken.
  • Het maken en tonen van presentaties
  • Naast leersituaties binnnen de klas hoop ik dat er steeds meer buiten de klas geleerd zal worden.(excursies, museumbezoek, ‘fieldresearch’, educatieve speurtochten met behulp van augmented reality).

Daarbij is een digitaal vaardige medewerker van cruciaal belang. Anders is er weinig inzet in de les van alledag.Ik hoop dat het uitleveren en trainen van de smartphone op een wijze gebeurt waarbij mensen uit hun confortzone moeten komen. Dat zij mogen kennismaken met een andere manier van onderwijsbeleving.

Voor nu: "Vort met de geit"; we gaan het weer meemaken. Leuk!


Reacties

Een smartphone voor medewerkers Summa college — 2 reacties

  1. Wederom een goed geschreven en goed onderbouwd verhaal, Willem. Blijft leuk en inspirerend om te lezen. Ben zelf overigens voor de eigen keuze variant, evenals mijn huidige werkgever 🙂

    • Ha die Noud,

      Leuk dat je weer eens digitaal voorbij komt.
      Mooi om te lezen hoe hier bij verschillende organisaties mee om gegaan wordt.
      CU


      Groet! Willem

Laat een reactie achter op Willem van Dinther Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Captcha * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.