Een ontwikkeldag e-Learning

Vandaag was mijn agenda de gehele dag geblokt. Het item wat er als enige in die agenda stond was “werken met tools om e-Learning materiaal te maken”. Het leren omgaan met deze tools maakt een deel uit van de opleiding e-Learning bij Fontys. Binnen diverse eindopdrachten dien je e-Learning materiaal op te leveren. Aan de bak!

 

Marcel start zoals gewoonlijk met een PowerPoint om bij alle cursisten een fundering aan basiskennis te leggen. Voor het maken van complete webbased trainingen zijn diverse applicaties als auteurstool in gebruik: Lectora, Easy generator, Wimba Create, Udutu, etc. Voor het maken van schermfilms zijn Camtasia, smartbuilder, Snag-it maar ook pakketten als Screenr in te zetten.

Op het zoekscherm van via de site: http://search.creativecommons.org/ kan te hergebruiken materiaal gevonden worden. Creative Commons is 'some rights reserved'. Dus bijv. Bronvermelding is verplicht. Je hebt daarin nog een aantal variaties. Dit materiaal is vervolgens te verwerken tot e-Learning materiaal in bovengenoemde auteurstools. Alle cursisten zoeken op basis van een “creative commons search” een viertal plaatjes. Met het online programma Picmonkey (http://www.picmonkey.com/ ) worden de gevonden plaatjes allereerst aangepast. Picmonkey is in staat om verbluffend snel clip-art aan te passen. De meest gangbare bewerkingen van een fotobewerkingsprogramma zijn op Picmonkey terug te vinden. Voor mij een verrassing en een aanrader!

Alle cursisten gaan aansluitend een korte schermfilm maken met online programma Screenr. (http://www.screenr.com/) De diverse voor- en nadelen van werken met een online applicatie worden met behulp van Screenr besproken. (je hebt altijd laatste versie van het pakket, applicatie veelal apparaat onafhankelijk, Let op bij “gratis”: waar blijft mijn data en wie is de eigenaar ervan? Ieder om mij heen is aan het klikken en murmelt wat tegen de laptop bij het maken van een eerste filmpje bij screenr . Marcel demonstreert aansluitend screenflow, een Apple tegenhanger van het PC pakket Camtasia. Op de vraag: “hoe leer ik werken met dit soort pakketten” is het antwoord: “Youtube, daar tref je veel instructiemateriaal aan”

Marcel demonstreert het pakket Snag-it ( http://www.techsmith.com/snagit.html ). Hiermee kun je snel screenshots maken en bewerken. Een ideaal pakket! Bij het Summa College hebben we Snag-it als applicatie in gebruik en kan uit eigen ervaring dat alleen maar beamen. Op audiogebied gaan we vervolgens zelf aan de slag met het gratis pakket “audacity” ( http://audacity.sourceforge.net/?lang=nl ) het ziet er wat rommelig uit maar het pakket heeft veel mogelijkheden. Je kunt, als je klaar bent met bewerken, je audiobestand opslaan als een mp3 bestand wat je aansluitend kunt uitserveren als een podcast (http://programma.vpro.nl/deavonden/service/Podcast.html ). Marcel demonstreert hoe je met audacity een opname maakt en aansluitend een onbedoelde “uhh” eruit “knipt”. Audacity staat standaard ingesteld op het maken van een opname met cdkwaliteit (44.1 Khz). Door de samplerate te verlagen zal de bestandsgrootte aanzienlijk verkleind worden. Op slideshare is het mogelijk om de, met audacity gemaakte, mp3 een slidecast te maken. Je gaat dan de ingesproken tekst toevoegen aan een eerder in slideshare geüploade PowerPoint.

 

Na de lunch neemt, de aangeschoven, Peter Meerman (managing director inBrain http://www.inbrain.nl/ ) alle cursisten mee naar een werksessie met het pakket Easygenerator http://www.easygenerator.com/ . Peter geeft leiding aan een kleine club van mensen die e-Learning maken en implementeren. inBrain werkt samen met ISM bij een aantal grote klanten http://ismelearning.nl/NL/E-learning-projecten. Peter vindt het van belang dat e-learning aansluit op adaptief onderwijs. Van contentgerichte e-Learning naar resultaatgerichte e-Learning is steeds meer het devies. Een verschuiving van wat moeten mensen weten naar wat willen mensen weten. De technische mogelijkheden in e-Learning vliegen met sprongen vooruit. Technologisch gezien is er zelfs zoveel mogelijk dat continue de vraag rijst wat moet ik kiezen. Er is een groot aanbod lokaal en online. Je ziet door de bomen het bos niet meer.

niet vrolijk van

Daarnaast groeit een massa van bij de diverse applicaties behorende wachtwoorden. Daar wordt ik nu niet zo vrolijk van. Mogelijk heeft iemand daarvoor een suggestie?

De huidige crisis heeft op dit moment een grote impact op de kosten van het maken van e-Learning en het op te leveren resultaat. In het boekje van clive sheperd, the new Learning architect http://www.amazon.com/The-Learning-Architect-Clive-Shepherd/dp/1446769801 is een overzicht aan te treffen van de diverse vormen van leren en hun context. Easygenerator maakt klassieke e-Learning, lesmateriaal wat geclassificeerd kan worden als een vorm van non – facilitated e-Learning. Peter hoopt dat klassieke e-Learning op termijn wat meer zal verschuiven naar een vorm van interactieve persoonlijke e-Learning. Easygenerator maakt lesmateriaal wat op enig moment geëxporteerd moet worden. Deze export is vaak als een scormpakket. Van een lerende zal het scormpakket formele leerresultaten opslaan in de leeromgeving. Alle cursisten zijn ondertussen ingelogd in Easygenerator http://www.easygenerator.com/ . Met een aantal voorgedefinieerde plaatjes en teksten op gebied van steden en stadsbeschrijvingen is het mogelijk om in Easygenerator snel wat aan e-learning materiaal te maken. Via het aanmaken van “een cursus, het vullen van pagina’s en toevoegen van een toets” krijgen we grof een beeld van de applicatie. Met het uitdelen van een boekje vijfentwintig veelgestelde vragen over e-Learning wordt de sessie rondom Easygenerator afgerond. Peter bedankt!

Als afsluiter van de dag wordt er met het gratis pakket Photo Story geoefend (http://www.microsoft.com/downloads/nl-nl/details.aspx?FamilyID=92755126-a008-49b3-b3f4-6f33852af9c1 ) Dit pakket maakt het mogelijk om gesproken tekst te combineren met diverse foto’s die passeren. In hele korte tijd wordt er al een bruikbaar resultaat gecreëerd.

Naast me zat Jo Geesink die in 3 minuten tijd (helaas zonder fatsoenlijke microfoon) deze videoimpressie maakte. Let wat minder op de inhoud en met name op de snelheid van maken.

Probeer het zelf maar eens……het is gratis!

zp8497586rq
zp8497586rq

Reacties

Een ontwikkeldag e-Learning — 4 reacties

  1. Hallo Willem,

    weer een volledig verslag. En blij dat je er bijgeschrven hebt dat de inhoud er niet toe doet. Was inderdaad een pakket dat snel onder de knie te krijgen is. Wel dient nog vermeld te worden dat er voorwerk moet gebeuren namelijk het maken van de foto's en zoals in een vorige les behandeld "het maken van een script" (dit laatste heb ik gisteren ook niet gedaan met als gevolg dat ik om het getoonde onderwerp goed te doen eigenlijk nog wat foto's extra had moeten hebben 🙂 )

    Groeten Jo

    • Hallo Jo,
      prima aanvulling!
      Ik zie je,

      Groet!
      Willem

  2. Hoi,
    Zelf vorig jaar deze opleiding gedaan. Leuk om te lezen wat dit jaar e inhoud van deze dag was en reuze handig om gelijk weer wat nieuwe tools aan mijn verzameling toe te voegen.

    En….. een jaar na dato en met meer ervaring en wat illusies armer blijkt uit de praktijk deze wijsheid steeds meer kracht te krijgen.

    Het maken en een E-leerinterventie is communiceren in de quadraat.
    Want het maken van een E-leerinterventies is heel leuk maar het is nog veel leuker als mensen het gebruiken en dat gaat niet zomaar…… daar moet je HEEEEEEL veel voor doen

    Bedankt en veel succes met je opleiding en de opdrachten.
     

    • Hallo Petra,

      Dank je voor je bericht!
      Ben benieuwd waar ik over een jaar sta….

      Alle goeds,
      Groet!
      Willem