Een digitale speeltuin in de steigers

Opmars van tablets
Veel instituten zijn aan het nadenken over de opmars van tablets binnen het onderwijs. Op de website van kennisnet is daar zelfs een apart dossier aan gewijd. En terecht denk ik. Komend jaar zullen veel studenten gewapend met een Ipad1, 2 of 3, galaxy tab, eepad transformer of een op windows 8 gebaseerd tablet de school binnen stappen. Aangezien wireless internet nagenoeg overal gemeengoed is zal dit nieuw "wapentuig" overal uitgeprobeerd worden. Op dit moment worden steeds meer studenten met een plat schermpje gesignaleerd, wat naast de laptop ingezet wordt. Ook groeit het aantal medewerkers met een tablet (ipad, eepad of anders).

Andere manier van werken
Deze tekst wordt op dit moment op mijn "asus eepadje" ingeklopt, opgeslagen in een magic briefcase van sugarsync aansluitend via een WordPress app op deze weblog gezet. Tijdens het tikken krijg ik een seintje dat collega Karel een document in een gedeelde map geplaats heeft. Kortom een andere manier van werken en leren via het Internet kondigt zich steeds nadrukkelijker aan. digitalespeeltuinOnderzoek naar uitgangspunten

Om het komende jaar wat zinnigs te kunnen zeggen over wat er met een tablet kan of niet kan zijn we aan het onderzoeken hoe we een "tabletspeeltuin" in kunnen richten. Medewerkers en studenten laten enigszins gestructureerd aan elkaar zien wat er met zo een tablet kan. Op basis van de diverse os’ en worden een aantal kleine groepjes geformeerd. Een niet alledaagse aanpak. Het is nadrukkelijk niet de bedoeling om eisen rondom tablets te stellen aan onze organisatie. Zoiets van:" wij eisen een rooster-app de ipad". Maar wel waar staan we, wat kunnen we ermee en wat kunnen we er niet mee. Deze informatie kan onder andere dienen als uitgangspunten rondom beleid en hoe om te gaan met "BYOD". Dit op gebied van bedrijfsvoering maar ook met name op gebied van het onderwijs wat we verzorgen. Want daar ligt onze hoofdtaak; gewoon goed onderwijs verzorgen.

Op naar het vervolg….


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Captcha * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.