e-Learning en implementatie

Op 18 december 2012 was er weer een bijeenkomst ikv de opleiding e-Learning bij Fontys. Die avond was ik wat te vroeg. Enkele medecursisten waren samen  druk in overleg. In het half uur wat resteerde wilde ik wat mail afhandelen.  Met mijn tablet probeerde ik het wireless netwerk te benaderen. Spontaan kwam ik op een fontys-guest netwerk terecht met een pagina  vol manuals en een configuratietool. Dus toch…..
Ik logde in op het welbekende eduroam  netwerk. Die avond stonden er twee medewerkers van Fontys klaar om alle inlog- en netwerkproblemen te verhelpen. Fontys, dank voor de service!

Op het programma van die avond stond het onderwerp e-Learning en implementatie. Een complexe materie.

Een veel gebruikt model is het model van plateauplanning. Vier pijlers dienen met elkaar in balans te zijn om enig resultaat te bereiken.
plateau_plan

Het binnen het onderwijs gebruikte 4 in balans model is een afgeleide van bovenstaand model.

Implementeren lijkt het meest op een bergbeklimmen.

  1. duidelijke visie hebben en in vizier houden (top zien/ wat wordt je resultaat?)
  2. stappen zetten om top te bereiken
  3. iedere stap evalueren ( om de 6 maanden)
  4. en evt. koers aanpassen

Van belang is om te weten wat je zelf voor veranderaar bent. Vanuit Twystra &Gudde is op basis van de strategieën van  de Caluwe  een gratis instrument gebouwd. Klik hier om deze eens uit te proberen. De kleur van de aanpak wordt hier in relatie gebracht met de kleur van de met de veranderaar. Aan het einde van de test krijg je een pdf in je mailbox met het resultaat. De test persoonlijke stijl van veranderen geeft inzicht in je eigen aanpak. Voor de liefhebbers van het resultaat: mijn kleurentest-rapport-18-12-2012 Dat klopt wel aardig.
Er volgt een discussie over je eigen stijl van veranderen en stijl behorende bij organisatie .Uitspraken als: ”De witten dienen open te staan voor de blauwen”  passeerden de revue.
Onder tijdsdruk om te overleven in een implementatie zal een witte aanpak niet floreren. Een mix van blauw, geel en rood past beter in zo een situatie.

Om te implementeren is het maken van een  implementatieplan van belang. Zo een implementatieplan kan de volgende onderdelen bevatten.

  • Waartoe, (business case- belemmert innovatie)
  • Producten en processen, leerdoelen, leeractiviteiten, groepering, beoordelen, content.
  • Management, faciliteiten, budget, commitment, visie, organisatie,organisatie en werk.
  • Mensen, e-readiness, leercultuur, motiveren
  • Infrastructuur, netwerk, hardware, ruimtes, applicaties
  • Lange termijn en eerste stappen.

Tijdens het traject van implementatie leer je veel door het maken van fouten. Zo een e-Learning project is complex. Je hebt nl. te maken met de component leren en dat geeft een speciale dimensie.

Diverse “lessons learned” worden door de cursisten aangedragen, besproken  en door Wilfred in een mindmap geplaatst. Tijdens deze bespreking komen  eigen ervaringen van Wilfred bovendrijven.

  • Opvallend is de uitspraak van Wilfred :”Put your money where your mouth is”. Veel bestuurders laten het namelijk bij woorden en niet bij investeringen.
  • Maak vooral kleine stapjes om iedereen hierin mee te nemen.
  • Gebruik interviews om te laten merken dat ieder gehoord wordt.
  • E-readiness van medewerkers heeft een nieuwe dimensie gekregen; veel data, applicaties en omgevingen. De kans op informatie overbelasting, applicatie overbelasting en interactie overbelasting wordt steeds groter.

Als veranderaar heb je continue  te maken met weerstanden.
Als bronnen over “Hoe daarmee om te gaan” worden genoemd:

De impressie: overcoming Resistance to Change, isn’t obvious.

Welke redenen verwacht je als verzet tegen e-learning. 
Wat zijn de voordelen en nadelen om weerstand weg te nemen. 

In groepjes van 3 worden mogelijk weerstanden bij collega’s geïnventariseerd.  De inventarisatie wordt aansluitend nabesproken.
Enige handvatten van Wilfred:

  • Probeer de extrinsieke motivatie  op enig moment steeds meer een hoger gehalte aan  intrinsieke motivatie mee te geven.
  • Wezenlijk is het maken stellen van concrete resultaten. In het onderwijs, maak de veranderende rol van de docent inzichtelijk!
  • Durf af te wijken van standaard gebaande paden.
  • Docenten voelen zich vaak niet serieus genomen. (dit wordt de verandering in jouw taak.) 
    ICT-ers voelen zich niet serieus genomen. (niet zeuren over security)
    Mensen zien er de zin niet van in, het gaat toch goed….
  • Voorkom vrijblijvendheid, het dient onvermijdbaar te zijn.
  • Zet geen functionaliteiten in die je niet gebruikt.

De avond is omgevlogen. Wilfred, we zien je graag weer terug tijdens het webinar over T-pack.


Reacties

e-Learning en implementatie — 2 reacties

  1. Deze week een verzoek gedaan voor een roc-guest (wifi), special voor onze gasten zoals gastdocenten.
    > helpdesk paul jorna

     

    • Ben benieuwd, als ik het goed begrijp is dat een anoniem account.
      Dat zou je obv security niet moeten willen.

      Gr Willem

       

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Captcha * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.