E-learning: content en concepten

Tijdens de vorige bijeenkomst van de opleding E-learning bij Fontys was het niet mogelijk om contact te maken met het draadloze netwerk van Fontys. Het zou aan “de protocollen liggen van mijn oude windows XP” zo kreeg ik te horen. Het is mij niet duidelijk wat de reden is om een achttal instructiebladen te doorlopen om handmatig  de draadloze verbinding in te stellen. Bij ROC Eindhoven heeft men een selfservice tool ontwikkeld waarmee automatisch de instellingen voor het draadloze netwerk ingeregeld worden. Mogelijk dat collega’s van Fontys en ROC Eindhoven op dit gebied enige kennis uitwisselen. Collega’s configuratiebeheer van de dienst ICT hebben speciaal voor deze cursus mijn laptop met spoed onderhanden genomen. Gisterenavond deed ie het, jawel! Zij het met wat allerlaatste hulp van een Fontys collega. Dank allemaal. En nu maar hopen dat ie blijft draaien…

Tijdens de tweede sessie van de opleiding duiken we in de wereld van content (lesmateriaal) en concepten. Marcel opent de avond met enige informatie over slideshare. (www.slideshare.net ) Deze geeft momenteel meer mogelijkheden dan het verleden. Er is meer aan data gratis te uploaden (100 mb per ppt) en de mogelijkheid voor teleconferencing. De tijdens de bijeenkomst gebruikte PowerPoint is hieronder aan te treffen. 

Via het concept van de horseless carriage ( oftewel: ik heb al iets en zet het deels om) neemt Marcel ieder mee naar het spectrum aan e-learning concepten. Dit varieert van oude wijn in nieuwe zakken of iets totaal nieuws. De veelgestelde vraag "kunnen we wat e-learning toevoegen aan deze opleiding?" levert enige herkenbaarheid op bij de cursisten. Het is van belang om helder te hebben wat je uitdaging is. Het ontwerp dient direct gerelateerd te zijn aan de verwachtingen. “Even wat erbij doen” is niet aan de orde! De cursisten hebben diverse e-learning voorbeelden uitgekozen. Andere cursisten hebben daar weer op gereageerd. Enkele cursisten lichten hun keuze toe. De site van learnist (http://lear.ist ) en de Khan academy (http://www.khanacademy.nl) passeren. Het concept van "flip the classroom" wordt besproken. Een levendige discussie volgt. Op enig moment komt de begrippen aanwezigheid, voorwaardelijkheid en het behalen van resultaat aan de orde. In de praktijk een eeuwig dilemma. Het schijnt dat voor cursisten een painstation het summum aan motivatie kan betekenen. (De film laat zien dat het beter is om die niet in ons onderwijs in te zetten..)

Een van de mogelijkheden die voor het volgen van voortgang ingezet kan worden is  “open badges” van Mozilla. ( http://www.openbadges.org/en-US/) De cursist krijgt een virtuele badge na het behalen van een prestatie. Het is mogelijk om de badges te gebruiken om een groep van gebruikers te monitoren op voortgang. Enig onderzoek is wenselijk irt competentiemanagement. De vraag die bij me opkomt is in hoeverre koppelbaarheid van badges en een ELO mogelijk is. Iets om binnenkort eens te onderzoeken. Leuk!

Kort stilgestaan bij een definitie van e-learning content: Lesmateriaal wat via ICT toepassing aangeboden wordt. Deze content dient betrouwbaar, vindbaar en altijd enige relevantie hebben.  Betrouwbaarheid kan plaatsvinden via externe certificering. Welke doelen kan ik via het gebruik van e-learning content bereiken: groei op gebied van kennis, houding en vaardigheden. Het inoefenen van vaardigheden is essentieel om op te nemen in een e-learning module.

Het embedden van films of  presentaties binnen een leeromgeving wordt kort besproken. Binnen de html (de code van een website)  wordt een iframe geplaatst met de gegevens van de andere site. Hoe dat in zijn werk gaat? Zie hieronder!

Met een multidisciplinair team kan een e-learning traject via het ADDIE model (http://nl.wikipedia.org/wiki/ADDIE-model) ontwikkeld worden. Van belang: hou continue verbinding de met de opdrachtgever zodat verwachtingen uitkomen of tijdig bijgesteld worden.

Opties mbt e-learningcursus

Een set aan opties om te toetsen levert voor alle betrokken partijen helderheid. Er is geen goed of slecht.  Alles is afhankelijk van de voorkennis van de cursisten en verwachting van opdrachtgever. Zolang het leren altijd maar op een actieve wijze plaats vindt. Een mooi voorbeeld op gebied van actief leren is: www.livemocha.com  een site om gratis talen te kunnen leren. Als ontwerper van een opleiding is van de opzet van deze omgeving veel te leren. In de site is er een gecertificeerd deel om taal te leren waar cursisten opmerkingen kunne toevoegen. Formeel en informele elementen wisselen elkaar af. Door het inspreken van een stuk tekst krijgt een andere cursist met die moedertaal de vraag om opmerkingen te maken of in te spreken. het is op livemocha ook mogelijk om een gecertificeerde trainer in te kopen. Cursisten maken oefeningen voor zichzelf en anderen. Het laten maken van een toets voor anderen is een eenvoudige optie met veel mogelijkheden. Dat kost je geen tijd en het rendement is veel hoger. Laat cursisten een eigen quick reference card maken die direct gebruikt kan worden tijdens de dagelijkse klus. “Houdt het praktisch” is het devies.

Aansluitend gaan we in groepjes vaneen viertal cursisten aan de slag om via een mindmap content te  beoordelen. Eerst grove criteria en aansluitend een niveau dieper. Middels een kakafonie van items wordt in no-time de mindmap gevuld. Het gehalte aan informeel leren stijgt….

Marcel geeft nog wat laatste voorbeelden: Na een e-training bestaat er een vergeetcurve van hetgeen waar ieder mee bezig is geweest. Een van de mogelijkheden om de retentietijd van het geleerde te verlengen is gebruik maken van de website : Qstream.http://app.qstream.com.  De diverse lerenden krijgen om de regelmaat een mailtje met een vraag uit het eerder doorlopen traject met kennis. De behaalde scores van medecursisten zijn voor ieder direct zichtbaar. De vragen en de regelmaat van de te sturen e-mails zijn vooraf in te stellen. Ook kun je hier zelf een complete cursus maken en zien hoe daarop door anderen gescoord wordt. Tevens is de applicatie drillster (https://www.drillster.com/ ) in te zetten om enige basiskennis in te trainen.

Voorzien van wat laatste opdrachten verlaat ieder de ruimte. Buiten wordt nog wat na gekletst…
Tot de volgende week…wel thuis!


Reacties

E-learning: content en concepten — 4 reacties

  1. Hoi Willem,
    Wat een gedegen manier om zaken vast te leggen! Dank voor je blogpost. 
    Misschien wordt het tijd om middels een post in het e-Learning Café in de leeromgeving je medecursisten op de hoogte te stellen?
    Hartelijke groeten, Marcel

  2. Hoi Marcel,
    in mijn reflectie op de avond heb ik de link vermeld.
    Ik zal aan de bar in het e-Learning Café dit berichten. πŸ˜‰

    Groet!
    Willem

     

  3. Hallo Willem,
    volgens mij hoef ik geen aantekeningen meer te maken want je verslag is uitgebreid en compleet πŸ™‚ . Ik ga je maar volgen want ik zie genoeg leuke onderwerpen. Wat hebben we toch een leuk vak.

    • Hoi Jo,

      Leuk om je, naast de schoolbanken, hier ook weer eens aan te treffen.
      Inderdaad, we hebben best een leuke klus om te klaren.

      Tot dinsdag,

      Groet!
      Willem
      Β 

Laat een reactie achter op Willem van Dinther Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Captcha * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.