Digitale Speeltuin: creativiteit borrelt boven

Op 29 februari was er een eerste bijeenkomst van de Digitale Speeltuin. Na een introductie door Karel Werschkull met een mooie presentatie over tablets en het gebruik ervan, was er al snel een uitwisseling van ervaringen. Dat is ook precies de bedoeling van deze sessies. Hoe zijn tablets te gebruiken in het onderwijs?

Spaans op een tablet
Arthur Jansen, docent Spaans, gebruikt zijn tablet regelmatig tijdens de lessen. Wanneer er geen schoolbord aanwezig is in het lokaal gebruikt hij een app waarmee hij kan schrijven op z’n tablet en dit via een beamer kan projecteren op de muur. Ook laat hij Spaanse video's zien of gebruikt hij Google streetview voor een levendiger beeld bij opdrachten. Studenten kunnen met hun tablet de lessen opnemen en later nog eens rustig terugkijken. Voor Arthur zitten er veel voordelen aan het gebruik van een tablet in het onderwijs.

Veiligheid
Het aspect veiligheid kwam al snel naar voren. Hoe waarborg je de privacy en hoe zit het met virussen? Een onderwerp dat in de komende bijeenkomsten nog uitvoerig besproken zal worden. De opkomst en de opbrengsten van deze eerste bijeenkomst is prima. “Het niveau tijdens de bijeenkomst was vanaf het begin al heel hoog.eliteprom.co.uk
Met als gevolg dat je snel tot delen komt en met z'n allen stappen kunt zetten. Er borrelt veel onderwijskundige creativiteit naar boven, deze wordt vervolgens uitgewisseld.”

Pilot bij Fontys
Bij Fontys hebben ze in het verleden een pilot gedraait met iPads. Dat project hebben ze geëvalueerd. De resultaten zijn op het web terug te vinden. Studenten vinden het een voordeel dat een tablet snel en direct beschikbaar is om aan de slag te gaan. Ook kunnen ze studieactiviteiten uitvoeren tijdens woon-schoolverkeer. Een van de nadelen is dat er geen professionele tekstverwerker op zit.(zie verder evaluatie)

Opbrengsten
In een tweetal groepen ( Android en IOs) werd er bij elkaar in de digitale keuken gekeken. Aansluitend lieten een tweetal collegae van dienst I&A zien dat op een Ipad een virtueel bureaublad van een werkstation prima functioneert. Alle aanwezigen waren danig onder de indruk: ”dat dit nu al kan…tjee” Echter in deze fase staat het definiëren van uitgangspunten centraal. Mogelijke oplossingen komen later. De opbrengsten van de Digitale speeltuinbijeenkomsten worden binnen Electronische Leeromgeving Fronter geplaatst. Daar wordt door diverse medewerkers en studenten over dit onderwerp gediscussieerd. Ieder die tijdens de bijeenkomst en het voortraject meegeholpen heeft alvast bedankt. Karel, Jan, Joop en Doortje. Doortje, extra dank voor je bericht op Fronter en Intranet (tevens basis van dit bericht). Op naar de volgende bijeenkomst!


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Captcha * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.