Didactiek op zijn kop. Studenten runnen een professionele webshop!

Vandaag heb ik tijdens de landelijke BTG dag een presentatie verzorgd. De presentatie handelde over de wijze waarop we de afgelopen periode ons webshop onderwijs vormgegeven en beleefd hebben.
In een tweetal sessies nam ik de aanwezigen mee. Van onze eerste worstelingen met online business naar het live gaan met een 23-tal webshops. Naast mijn direct-leidinggevende Frans Wernaart was Jose Rijnen van fa. Webelephant aanwezig.Presentatie op slideshare
De presentatie heb ik gemaakt met Powerpoint 2016 en heb om meningen van de aanwezigen te peilen de applicatie participoll gebruikt. Nagenoeg alle aanwezige docenten gaven aan dat ze zich konden vinden in de Eindhovense  onderwijsmethodiek en ingeslagen weg op gebied van de webshops. Voor mijn presentatie kreeg ik als rapportcijfer een 7,5. Niet slecht als de hoogste score een 8 is. 😉  Enige info rondom de tool Participoll heb ik gevonden op de blog van Willem Karssenberg, de trendmatchter. Willem hartelijk dank daarvoor! Mijn presentatie is hieronder, vanuit slideshare, aan te treffen.

Geschiedenis
Vanaf 2012 is Summa Business al aan het stoeien met de inzet van de webshop in het Handelsonderwijs. Na een mislukte pilot met Shop4school werden er door studenten op een webserver WordPress webshops ingericht. Zonder structurele handel ging daar de uitdaging snel van af. Een webshop inzetten binnen een, door studenten gerunde, minionderneming stierf een stille dood. Om te zorgen dat je webshop door potentiele klanten gevonden gaat worden dien je geruime tijd via online marketing tijd te investeren. Tevens was het assortiment, wat veelal een kostprijs kende tot 10€, wegens bijkomende verzendkosten voor potentiele klanten te weinig uitdagend om online aan te schaffen.

Partner Webelephant
Tijdens de webwinkelvakdagen, januari 2015, hebben Frans en ondergetekende de verbinding gemaakt met de Firma Webelephant. Zij hadden assortiment, verkoopapparaat en konden digitale infrastructuur leveren. Het onderwijs kan op deze wijze ontzorgd worden. Na het sluiten gezamenlijk sluiten van een contract was het tijd om aan het onderwijs te gaan bouwen

Uitgangspunten Onderwijs
Studenten krijgen ruimte om informeel te leren in een formele setting. In groepjes van twee krijgen zij de uitdaging om bv hun webshop in te richten. Ze kiezen samen hun eigen clipart, eigen assortiment , gaan de uitdaging met de techniek aan. In de leertuin trekken ze samen met andere groepen studenten op. Er is volop onderling overleg en uitleg. Maar ook met andere groepen studenten wordt er gesproken en gewezen. Deze wijze van producerend leren werkt , zoals ik het zie, prima. Elke (deel)opdracht werd naast het op te leveren product afgesloten met een diagnostische toets en een reflectieverslag op de eigen weblog.

Communicatie en techniek
Alle communicatie verloopt digitaal. Als kanalen worden WhatsApp en Fronter (ELO) gebruikt.
Naast hun weekplanning treffen studenten daar ook hun dagplanningen in aan. Die dagplanningen worden op verzoek van de studenten gemaakt. MBO studenten van deze leeftijd hebben vaak moeite met overzichten en prioritering van werkzaamheden.  De verleende service levert hen een actuele to-do lijst op die ze contentieus volgen. In overleg met Webelephant is een scholings- en een productieomgeving met elk een 25tal webshops gebouwd. Studenten kunnen, gelijk aan het rijlessen, leren omgaan met de techniek achter de shop. Nadat zij “het machientje” snappen kunnen ze aan de slag in de productieomgeving.

Ervaringen
In september zijn we met 50 tweedejaars studenten in het diepe gesprongen.  Het benodigde lesmateriaal heb ik oa. gemaakt met eXelearning, Fronter, screencast-o-matic, i-spring, classtools, MsOffice. Tevens heeft Bennie van Houten, online marketeer van Webelephant, een fikse hoeveelheid screencasts gemaakt. In het maken van interactief digitaal lesmateriaal gaat veel tijd zitten. Het voordeel is wel wat je eenmaal digitaal gemaakt hebt is eenvoudig te hergebruiken. De grote hoeveelheid screencasts rondom het inrichten van de webshop heeft absoluut een grote meerwaarde. Studenten reageren positief op deze andere manier van werken.
Er zijn op 24 februari een 23tal webshops live gegaan. Deze kennen, zonder enige (online) reclame, op dit moment een 850 € aan omzet.  Deze week gaan de door Webelephant betaalde adwordscampagnes live. Studenten hebben, voor sociale vindbaarheid, facebookpagina’s en viral video’s gemaakt.

 

Laatste loodjes
Het schooljaar telt op dit moment nog maar een zevental lesweken. Er staat als toetje het maken en uitvoeren van een online marketingplan, een eerste eenvoudige administratie en het webschrijven op het programma. Studenten die alle te beoordelen onderdelen met voldoende of goed afgerond hebben mogen in juni hun Webelephantcertificaat in ontvangst nemen.

Al met al een uitdagend en enerverend traject waar ik met veel voldoening op terug kijk.


Reacties

Didactiek op zijn kop. Studenten runnen een professionele webshop! — 1 reactie

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Captcha * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.