De inzet van een webinar voor e-Learning

Afgelopen dinsdag heb ik voor mijn opleiding e-Learning bij Fontys een webinar met alle cursisten mogen bijwonen. Een webinar kun je zien als een online les waar middels ICT interactie tussen de aanwezigen mogelijk is. In het verleden hebben enige collegae van ROC Eindhoven, Noorse ondersteuners van de leeromgeving Fronter en ondergetekende een tweetal videoconferences bijgewoond. Met behulp van Skype en wat later binnen Fronter met Elluminate werden middels webcam en microfoon overleggen gevoerd.

Dinsdag was het toch net wat anders. Voorafgaand aan de sessie zou ieder een mail krijgen van Marcel. Ik had niets aan mail zien verschijnen . Op dinsdagochtend medestudent Jo toch maar gemaild met de vraag ; “Jo, we hadden toch een webinar? Ik heb geen mail hierover gezien. Gaat dat wel of niet door?” Luttele minuten later kwam een mail retour met bijlage vol instructies. Jo, nogmaals bedankt! Na enig zoeken trof ik de netjes verstuurde mail van Marcel in mijn spambox aan. Heb ik weer…..

1335909627894

In de avond verschenen binnen de gebruikte omgeving Adobe connect (http://www.adobe.com/nl/products/adobeconnect.html ) een voor een bekende namen. Via webcams plopten een aantal bekende koppetjes plots op het scherm. Met veel licht, weinig licht, in het donker, samen met zoonlief in de huiskamer , lachend, gespannen, met en zonder een kop koffie, toch nog maar snel even plassen. Leuk! Daarnaast was er flink aantal diverse cursisten zonder webcam. Michel, een collega van Fontys, zat in Sana, Jemen. Hij zat met z’n laptopje recht onder een Jemens accespoint. Op die manier wist hij net de benodigde bandbreedte binnen te halen.

adobe_connect

De omgeving voor het webinar, Adobe connect is een omgeving die strak van opbouw is. De omgeving werkt vrij intuïtief en behoeft minimale instructie. Een licentie voor een onbeperkt aantal gebruikers kost op jaarbasis een slordige 55 $. Midden op het scherm stond een PowerPoint op scherp met de mededeling dat exact om 20.00 uur het webinar zou starten.

Marcel nam, na enige vervelende haperingen in de Internetfeed, ieder mee naar de beschikbare functies binnen Adobe connect. Hand opsteken, het woord krijgen, bestanden delen, stemmen en chatten. Maar ook virtueel lachen en het applaudisseren in stilte behoorden tot de mogelijkheden.

Webinar individuele opties

Een online poll over wie ooit deelgenomen had aan een webinar volgde. Aansluitend werden de voor en tegens van de inzet webinar binnen E-Learning door de diverse cursisten in- en aangevuld. Marcel gaf een kort toelichting op gebied van diverse webinaromgevingen. Aansluitend volgde een verhandeling over mobile learning en do-it yourself learning (http://www.leerbeleving.nl/tag/diy-learning/ ).

Tot slot werden er enkele onderwijscongressen toegelicht. Een tweetal Amerikaanse events: Learning 2012 http://www.learning2012.com/ , Educause http://www.educause.edu/annual-conference en de Online Educa in Berlijn http://www.online-educa.com/ kwamen aan de orde.

Een boeiende ongestructureerde online discussie volgde aan het einde van de sessie. Diverse kreten en statements van iPadonderwijs tot de inzet van e-Learning voor vrouwen in Jemen vlogen over het scherm.
Ondertussen ben ik weer een leuke ervaring rijker. In hoeverre een analoge sessie met een 30-tal puisterige studenten net zo gedisciplineerd verloopt?

Mocht er iemand zijn met ervaringen op dit gebied ? Die hoor ik graag!

zp8497586rq

Reacties

De inzet van een webinar voor e-Learning — 2 reacties

  1. Ha Willem,
    Leuke blog!  Wij zijn met onze startup (crowdale, digitale business school) inmiddels veel ervaring met webinars aan het opbouwen.
    laatst hebben we een traject van 7x live webinars voor een organsatie afgerond met in totaal 140 deelnemers in 9 landen. Erg leuk!

    • Hallo Camiel,

      leuk om te horen.
      Denk dat de inzet van webinar als voor diverse (oudere) deelnemers over de grenzen prima kan.
      Succes daarmee.

      Groet!
      Willem