Cloud computing in het onderwijs?

Wat is cloud computing? 
Cloud computing is een technologie waarmee eindgebruikers via het internet een beroep kunnen doen op meerdere servers. Deze servers staan in het datacenter van hun hostingprovider, waardoor je er zelf geen omkijken meer naar heeft. Dit beperkt capaciteitsproblemen tot een minimum en garandeert de toegang tot bijvoorbeeld software en websites.  De term cloud computing is net zo ongrijpbaar als ‘web 2.0’. Om het enigszins te begrijpen, is het belangrijk om te weten dat Engelstaligen met ‘the cloud’ vaak het internet bedoelen. Het is de ‘wolk’ waarin alles gebeurt. Software die je gebruikt staat niet meer op de eigen servers, maar bij een leverancier. Je huurt de software per maand en per gebruiker. Dat gebeurt met cloud computing ook met rekenkracht. Je maakt gebruik van servers die ergens anders staan en  betaalt volgens een licentiemodel.

Voordelen?
Instanties en bedrijven die bekend zijn met cloud computing geven aan dat de technologie hen ondersteunt bij het focussen op de belangrijkste business, het sneller inspringen op veranderingen in de markt , de toegang tot de nieuwste technologie en het verbeteren van de flexibiliteit. Instanties en bedrijven geven aan dat cloud computing minder directe it-kosten met zich meebrengt en de operationele kosten verlaagt.  Kort gezegd: met cloud computing heb je geen ict-gedoe meeer, zijn de functies 24 uur per dag en zeven dagen per week altijd en overal beschikbaar, kunt u samenwerken en informatie delen wat resulteert in een enorme productiviteitswinst en integreert u software zonder gedoe zodat u optimaal kunt profiteren van nieuwe mogelijkheden.  Op dit moment is onder andere al een afgeslankte office versie direct via het web te benaderen.

Nadelen?
Wat je wellicht kwijt raakt is je onafhankelijkheid. Ook de betrouwbaarheid van de leverancier en vragen rond beveiliging en privacy komen snel om de hoek kijken.

Publicatie cloudcomputing
Kennisnet en surf hebben een publicatie opgeleverd. Dit om bewustwording te creëren in het onderwijsveld over de ontwikkelingen, mogelijkheden en toepassingen van cloud computing. Bovendien wordt inzichtelijk gemaakt wat de meerwaarde van cloud computing voor het onderwijsveld is. Naast een korte theoretische introductie biedt de publicatie  tips bij het beslissen over cloud computing en aandachtspunten bij implementatie. Download hier de publicatie

Tijd voor een uitgebreide kosten – baten analyse…


Reacties

Cloud computing in het onderwijs? — 1 reactie

  1. Beste Willem,

    cloud computing garandeert geen toegang tot de content die we in de cloud plaatsen ( de huidige partners die ons in de publieke cloud service verlenen zijn echter zeer betrouwbaar wat publicatie betreft maar de analyse van de cloud informatie is nog steeds discussie op het gebied van privacy is, mij ontgaat de discussie aangezien je dan de publieke cloud niet zou moeten kiezen, terwijl intelligent eigendom eerder onderwerp van discussie zou moeten zijn ).

    Voordelen – Nadelen, je praat over niet direct aantoonbare nadelen omdat je dan geen ict-nadelen hebt maar wat bedoel je daar nu eigenlijk mee, de vrijheid die je krijgt tegen de beperkingen die een eigen organisatie oplegt? Wel mogelijk ligt hier de spanning in de voor- en nadelen. Nadeel is dat eigendom beperkt tot het beschikbaar houden van informatie, voor de tijd die jij bepaald. Vraag is echter heb je invloed op de tijd van beschikbaarheid? Nog meer heb je invloed op de reikwijdte van beschikbaarheid, vergelijk wikipedia, een prachtig initiatief maar de hotlinking mechanisme is misschien teveel van het goede, als informatie outdated wordt en de bron informatie niet bijgewerkt wordt dan worden artikelen in de cloud ineens onzinnig, de achterliggende informatie wordt mogelijk niet bijgewerkt terwijl de wereld rondom ons door draait. Zou dedicaded service informatie ineens niet veel zinniger zijn!

    Mogelijk zouden we het idee van cloud computing moeten adopteren in termen van SIS, KISS, cheap, lean and mean and for the time being satisfying, en vervolgens indien toegevoegde waarde is bewezen de content overhevelen naar de dedicated informatiebronnen en dit tot proces model verheffen.
    Op deze manier werken we aan collaboration in content creation and in the end to customer satisfaction.

    Voor zover mijn bescheiden bijdrage vanaf mijn vakantie resort, see you soon!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Captcha * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.