Meerwaarde van betekenisvol leren in het onderwijs

Na mijn blogpost van het Deense visavontuur had ik een uitwisseling van enkele tweetjes met Wilfred Rubens. Als ik me de strekking van de tweets nog goed kan herinneren meldde hij dat diverse onderwijsgevenden vraagtekens hadden rondom de waarde van het betekenisvol leren. Die uitspraak is mij in de afgelopen twee weken diverse malen door het hoofd geschoten. “Het zal toch niet waar zijn?”

Meteen na mijn vistrip naar Denemarken ben ik gestart met een verbouwing van mijn huidige woning. Analoog aan de trip naar Denemarken ben ik na een hoop voor- en uitzoekwerk gestart met deze nieuwe queeste. Een stuk van een draagmuur eruit, stalen balk erin, een nieuwe keuken en een dito plafond met nieuw afgewerkte muren in de huiskamer.
Een periode van zelf slopen met bijbehorend afvoeren brak aan. Het organiseren van voortgang met een gemaakte planning samen met aannemers, constructeur, metselaars, keukenleverancier, elektricien en stukadoors. Geen dagelijks klusje. Je leert elke dag nieuwe dingen. Op dit moment loopt de verbouwing na enige ups en downs op zijn eind.

Afgelopen week had ik een goed gesprek met een teamleider die op eigen houtje een weblog ingericht had. Een hele prestatie! Zij had nog nooit een blog ingericht; gewoon aan begonnen vanuit een eigen drive van ”dat moet ik toch ook kunnen?” Ze had op haar weblog al heel wat bezoekers gehad. Leuk! Ze was ook met twitteren gestart.. Ik genoot van haar drang naar digitale vaardigheid toen ze me naast haar blog een grote gevulde pinterestpagina en een twitterend team collega's toonde. We hadden een discussie over het leerproces in algemene zin..

Ik ben van mening dat het proces van leren geen proces gelijk is aan een rustig voortkabbelend riviertje . Het uitsluitend inbouwen van kennistoetsen als uitdagende hobbel in de eigen leerroute ervaart een doorsnee student als een saaie boel. De meeste competentie gerichte onderwijsmodellen gaan er van uit dat een student een levensechte prestatie dient te leveren. Het vergaren van vaardigheden en kennis stelt de student in staat om die prestatie te kunnen leveren. Op de website van de KU te leuven staat wat tekst en uitleg samen met een een plaatje met betrekking tot het ontwerpen van constructivitistische leeromgevingen volgens Jonassen. Dit met het oog op betekenisvol leren.

betekenisvol_leren

Het leren om een blog te maken die anderen lezen, (waarop reactie komt), je huis verbouwen (en dat het niet instort) en een visavontuur in Denemarken (met vis veilig terug komen) zijn levensechte “leuke” uitdagingen. Ik ben van mening dat we in de In de wereld van onze studenten ook dit soort levensechte uitdagingen moeten inbouwen. De student kan daar zijn of haar eigen invulling aan geven. In het oplevertraject van de prestatie zit een levensechte kick opgesloten. Deze kan, naar mijn mening, aan het leren meer betekenis, genot maar ook een structurele inbedding van het geleerde geven. Of deze prestatie nu stoffelijk of digitaal van aard is maakt op zich niet veel uit. Digitaal is op dit moment met de komst van web 2.0 in de dagelijkse praktijk vaak wat makkelijker te organiseren.

Morgen komt de keuken, mijn proeve van bekwaamheid op gebied van het gemaakte leidingwerk….

zp8497586rq
zp8497586rq

Reacties

Meerwaarde van betekenisvol leren in het onderwijs — 3 reacties

  1. En nu maar hopen dat het aanrechtblad precies past… 😉

    • Hoi Elbert,

      De keuken is geplaatst, het aanrechtblad zit er op. Het aansluiten van het leidingwerk volgt morgen ! Tot op heden is de hele operatie goed verlopen, ik verwacht met de leidingen geen gedoe. Fijn!

      Denk dat ik de afgelopen periode weer veel geleerd heb…

      Groet!
      Willem

  2. Beste Willem,
    Waar ik met mijn tweets op doelde, was de kritiek die nogal wat mensen hebben geuit op competentiegericht leren. Binnen dit concept staan authentieke, betekenisvolle, taken centraal. Menig criticaster was bang dat dit ten koste van kennis en onderwijsinhoud zou gaan. Terwijl één van de kritiekpunten op het 'traditionele' beroepsonderwijs is, dat leerlingen zelf kennis en vaardigheden moeten integreren tot een betekenisvol geheel. Degenen die pleiten voor traditioneel beroepsonderwijs in aparte vakken, met veel nadruk op to know what, stellen wat mij betreft dan ook betekenisvolle leersituaties ter discussie.